Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Tuzemští podnikatelé stále více sázejí na osvědčené značky. Podle analýzy společnosti Profit system loni přibylo na českém trhu 18 franšízových konceptů, což je největší přírůstek od roku 1990. Celkový počet firem v tomto odvětví se tak vyšplhal na 168 a podle odhadů ředitele společnosti Profit system Marka Halfara se může letos zvýšit až na 200.

"Výhledově zde může působit 220 až 250 značek, stejně jako je tomu v podobně velkých ekonomikách Belgie, Rakouska či Nizozemska," uvádí Aleš Tulpa z poradenské společnosti Avex Systems. Na český trh například míří jeden z největších konkurentů gigantu Starbucks, společnost Coffee Bean. "Nyní hledají pro Česko a Slovensko master franšízového partnera, který by jejich značku nabízel koncovým zájemcům o franšízové licence," říká Tulpa, který v Česku tuto značku zastupuje.

Kalifornský řetězec má dnes více než 800 převážně franšízových provozoven v USA, Číně, Indii, Austrálii či Spojených arabských emirátech. Ročně v jeho provozovnách zákazníci vypijí 100 milionů porcí kávy nebo čaje. Expanzi do 27 evropských zemí nedávno oznámil jeho viceprezident Bob Kaufmann.

Díru na trhu v oblasti péče o seniory chce zase zaplnit další americká společnost ComForcare. Tento koncept nabízí péči v domácím prostředí zahrnující hygienu, přípravu jídel, domácí práce, nákupy či doprovod při návštěvě lékaře. Do Česka se chystá také projekt spoluvytvořený tenistkou Steffi Grafovou Mrs. Sporty, který je zaměřen na cvičení pro ženy a zdravou výživu, či síť automatů na prodej zlata Gold to Go. Čerstvé ovocné šťávy chce dopřát Čechům německý franšízový koncept Chiquita fruit bar, který expanduje i do dalších zemí jako například Rakouska, Belgie, Švýcarska či Spojených arabských emirátů.

Odnaučit Čechy kouřit má zase ambici irská značka IQS, která pod názvem Končím s kouřením plánuje v Česku otevřít pobočku v každém krajském městě. Tento projekt již funguje ve více než 20 zemích světa včetně Íránu či Saúdské Arábie. "Metoda je založená na elektrické stimulaci bodů na ušním laloku, což vede k omezení chuti na cigarety," vysvětluje držitel master licence pro Česko a Slovensko Andrej Valentovič.

Od začátku června hledá na českém trhu koncové franšízanty také tuzemský master franšízant kanadské společnosti A Buyer's Choice Home Inspections, která podniká v oboru inspekce kvality nemovitosti před jejím nákupem. Prodej master licence pro Českou a Slovenskou republiku je prvním krokem kanadské firmy do Evropy, zatím působí pouze na severoamerickém kontinentě. Společnost plánuje do konce roku obsadit většinu krajských měst, případně i některá okresní.

"Velkým hitem nedávného franšízového veletrhu v Paříži byly také čokoládové koncepty a tento trend brzy dorazí i do Česka. Velkou budoucnost mají také značky, které jsou zaměřeny na péči o seniory a zdravý životní styl," předpovídá budoucí vývoj poradce v oblasti franšízingu Jiří Lošťák.

Částečnou brzdou masivnějšího rozvoje franšízingu v Česku je malá ochota bank nabídnout tomuto segmentu specializovaný úvěr, jak je to obvyklé v zahraničí. "Přemýšlíme, že budeme financovat rozjezd poboček sami. Je tu spousta velmi schopných lidí, kteří ale nezapadají do bankovních kolonek, a nikdo jim nepůjčí," říká například Jan Gonda, který je držitelem master licence dietetické sítě Naturhouse pro Česko a Slovensko. České banky zatím financují franšízy pouze v rámci běžných produktů a považují to za dostatečné. Podle informací týdeníku Ekonom však již jedna z velkých bank speciální produkt chystá.

Příběhy úspěšných českých franšízantů:


Více se o tématu dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 7. června, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související