Ministr dopravy Pavel Dobeš pozastavil restrukturalizaci ve společnosti ČD Cargo a nařídil audit hospodářských činností železničního dopravce. Ministr to řekl po skončení čtvrtečního jednání dopravní komise tripartity. Hospodaření společnosti dlouhodobě kritizují železniční odboráři, kteří požadují odvolání současného vedení.

Restrukturalizační kroky společnosti, mezi kterými je například snaha omezit nebo zrušit přepravu jednotlivých vozových zásilek, což by bylo provázeno propouštěním, jsou podle vedení firmy vynucené hospodářskými výsledky v letošním roce.

Kvůli nim ČD Cargo chystá změnu obchodního plánu, ve kterém počítá s poklesem tržeb. V letošním prvním čtvrtletí propadly tržby z přepravy zboží o 800 milionů korun proti původnímu plánu.

"Před tím, než tento plán bude schválen, je potřeba, aby došlo k jednoznačnému prověření, zdali je obchodní model ČD Cargo nastaven správně a že je opravdu nutné k plánovaným krokům přistoupit," řekl Dobeš. Pokles výkonů a s ním spojený ústup z jednotlivých segmentů železniční dopravy musí být podložený tvrdými daty, dodal.

Pozastavení restrukturalizace považují za částečné vítězství železniční odboráři. Další kolo jednání mezi odbory a ministrem se uskuteční na konci června. Do té doby auditoři ve firmě prověří rentabilitu jednotlivých vozových zásilek, problematiku nakupování výkonů u jiných dopravců a zadávání oprav, uvedl šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.

Měsíční odklad všech kroků v restrukturalizaci vedení společnosti ale jako vítězství odborů nevidí.

"Není to zastavení plánů. Je to pokračování diskusí o tom, jak velké mají zásahy být," řekl mluvčí Carga Jakub Ptačinský.

Kontrola nařízená ministerstvem se zaměří na rozbor provozních nákladů, o čemž společnost ministerstvo informovala už dříve v návrhu ozdravného plánu. Cargo prý pravidelně prochází celou řadou kontrol, a společnost se proto nebojí, že by na základě této měla vyplynout nějaká závažná pochybení. V současnosti například ve společnosti probíhá audit na způsob zadávání zakázek na šrotaci starého vozového parku.

Opuštění trhu jednotlivých kusových zásilek by podle Dobeše byla chyba. Národní dopravce by se totiž na tento trh později velmi obtížně vracel. V současnosti je ČD Cargo v tomto oboru nejsilnějším hráčem a je potřeba vyřešit to, aby přeprava kusových zásilek byla efektivní, a ne ji v této situaci rušit, doplnil Dobeš.

Podle vedení společnosti je přeprava jednotlivých zásilek dlouhodobě ztrátová, ale ČD Cargo má jako národní dopravce povinnost tuto přepravu provozovat. Za současné ekonomické situace je nutné provést revizi tohoto druhu dopravy, uvedl Ptačinský. Jednotlivé zásilky tvoří zhruba 45 procent přepravených objemů ČD Cargo. Zrušením tohoto typu dopravy by o práci mohlo přijít až 1200 zaměstnanců. Včetně úředníků nyní ČD Cargo zaměstnává 9500 lidí.