Čeští zákazníci nakupující přes internet jsou stále znepokojeni s doručováním zboží. Vyplývá to ze studie týkající se dopravních služeb, kterou provedla Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Čeští zákazníci by u dopravců ocenili například možnost doručení zboží v jiný čas než bylo domluveno nebo doručení v pozdějších hodinách. Nejvíce si ale stěžují na fingované doručení České pošty.

"Znáte to všichni. Ve schránce naleznete lísteček, že u vás byl pošťák. Vy se divíte, protože v daný čas jste byli doma. On na vás nezazvonil, protože nechtěl čekat nebo jít do třetího patra," přiblížil problém výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška.

S jinými službami dopravců jsou přitom lidé celkem spokojeni - příliš se nesetkávají ani s neochotou dopravců pomoci se zásilkou až do bytu, ani s poničeným zbožím, jak můžeme vidět v následující grafice:

Dopravci - problémy; zdroj: APEK

Česká pošta stále nejoblíbenějším doručovatelem

I přes nešvar, který účastníci průzkumu u České pošty kritizovali, patří tento státní podnik stále k nejoblíbenějším dopravcům u českých obchodníků i zákazníků. S výrazným náskokem ji využívá 78 % dotázaných. Mezi další dva nejoblíbenější dopravce patří PPL a Toptrans.

"Hlavním důvodem je stále cena. Česká pošta nabízí stejnou cenu křížem krážem po celé republice," vysvětlil Vetyška.

Z pohledu zákazníka je pak také důležitým faktorem vysoká míra známosti České pošty a předešlá zkušenost.

Nej dopravci, zdroj: APEK

Cena nerozhoduje

Studie také ukázala, že se snižuje citlivost zákazníků na cenu za dopravu. Někteří obchodníci mají možnost ji nabídnout zdarma, což už ale mnoho zákazníků nenaláká.

Důvodem je také to, že se zákazníci zprvu orientují na cenu samotného zboží, které chtějí zakoupit. Cena za dopravu je už pro ně jen doplňkem.

Podle Jana Vetyšky se ale jak obchodníci, tak dopravci, snaží jít zákazníkům vstříc.

"Spokojenost zákazníků je pro internetové obchodníky i spediční společnosti to nejdůležitější, proto neustále rozšiřují nabídku a zvyšují kvalitu nabízených služeb,“ uzavírá Vetyška.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru