Společnost Toyota Motor, světová automobilová jednička v období 2008 až 2010, se opět vrací na výsluní. Během letošního prvního čtvrtletí svými prodeji mírně předstihla hlavního rivala – americký General Motors, který ji loni připravil o globální prvenství.

Statistiky mluví jasně. Toyota během ledna až března po celém světě prodala 2,5 milionu aut, meziročně o 18,3 procenta více. General Motors se ve stejném období podařilo zvýšit odbyt o 2,6 procenta na 2,28 milionu a Volkswagenu o 8,5 procenta na 2,16 milionu motorových vozidel.

"Japonci oslovili zákazníky novými produkty, například dokonalejším modelem Camry, Corolla nebo hybridními vozy Prius, což jim významně pomáhá v konkurenčním boji,“ komentuje pro agenturu Bloomberg Jeff Schuster z americké výzkumné firmy LMC Automotive.

Zápolení bude velice těsné

S tím, že Toyota získává ztracenou pozici, v německém listu Handelsblatt souhlasí také Stefan Bratzel, šéf Centra automobilového managementu (CAM) v porýnském Bergisch Gladbachu. Ten předpovídá, že Toyota letos prodá 9,2 milionu aut. Na paty jí šlape General Motors (9,1 milionu) následovaný Volkswagenem (8,5 milionu aut).

"Toyotě se letos obzvlášť daří v USA, kde se k ní po předchozích problémech opět vracejí zákazníci,“ konstatuje Bratzel.

Pověst Toyoty velice utrpěla poté, kdy ji americké úřady obvinily, že kvůli závadě na plynovém pedálu (zůstával v částečně sešlápnuté poloze) u některých jejích modelů došlo v USA k mnoha vážným dopravním nehodám.

Akio Toyoda, prezident Toyoty, se dokonce musel v únoru 2010 zpovídat před americkým Kongresem, kde čelil nepříjemným otázkám týkajícím se kvality a bezpečnosti vyráběných aut. Čtěte více v Hospodářských novinách

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru