Ižmaš má zatím právo využívat jméno Kalašnikov a grafický symbol jen pro samu útočnou pušku, ale touží značku využít i pro oblečení a další zboží. To by prý nemělo být žádnou lácí, ale symbolem výjimečného luxusu. Před měsícem byla zbrojovka nucena na sebe vyhlásit bankrot, a tak doufá, že "Kalašnikov" v nové roli by firmu mohl ještě zachránit.

"Nejprve by samozřejmě bylo nutné začít s výrobky, které bezprostředně souvisejí s profilem výrobce. Mohly by to být nože, mechanické pomůcky pro turistiku či oděvy pro mládež toužící po agresivním image. Lze také rozvíjet samu ideu Kalašnikova: jednoduchost, ale geniální jednoduchost," usoudil šéf specializované agentury Rusbrend Alexej Popovičev.

Komerční přitažlivost jména geniálního konstruktéra už objevili výrobci ruské vodky, německých hodinek a deštníků či čínských hraček. I ruská automobilka AvtoVAZ před lety uvažovala o terénním voze "Kalašnikov", ale nápad nepřerostl stadium projektu.

Hodnota značky by se zvýšila

To vše ale podle šéfa zbrojovky Maxima Kuzjuka jen svědčí o neefektivním využívání značky, žádající si péči profesionálů. Značku by podnik chtěl odkoupit od konstruktéra Michaila Kalašnikova a jeho příbuzných do konce léta. Nabídku však Kuzjuk blíže neupřesnil.

"Reálná hodnota značky Kalašnikov se nyní pohybuje okolo deseti miliard dolarů, ale potenciálně by mohla vzrůst na 100-150 miliard," usoudil Alexandr Jeremenko z firmy BrandLab. Sama značka je však podle něj silně zranitelná, ostatně po světě koluje i nesčetné množství padělaných "kalašnikovů". A vybudovat si pověst v jiných oborech by zase vyžadovalo velké investice do nových výrobků a jejich reklamy, jakož i čas.

Hlavní úskalí pro plány zbrojovky asi představuje skutečnost, že ruské ministerstvo obrany před časem odmítlo nakupovat další kalašnikovy: starých zbraní má totiž plné sklady, ale požaduje novou zbraň odpovídající požadavkům doby. Reputace výrobce tím natolik silně utrpěla, že o synonymu luxusu prý nemůže být řeč, míní například analytik Ilja Kramnik. I další experti hledí na šance Ižmaše proniknout na trhy luxusního zboží spíše skepticky.

Automatická puška AK-47 byla zařazena do sovětské výzbroje po druhé světové válce a i díky své odolnosti a prosté obsluze se stala jednou z nejrozšířenějších zbraní ve světě. Původní předobraz byl sice časem modernizován a upravován, ale v zásadě se konstrukce oproti původnímu dílu nezměnila.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru