Jedno z nejpopulárnějších manažerských slov současnosti zní: procurement. Pokud jste o něm dosud neslyšeli, tak jde o zásobování nejen materiálem a surovinami, ale o veškeré dodávky zboží a služeb. Aktuálním trendem je dostat pod kontrolu nákupní procesy, identifikovat (zejména cenové) rezervy a využít je ke snížení nákladů. Sloužit k tomu má především centralizace nákupu a elektronické aukce.

Milan Tesař z poradenské společnosti Deloitte na CFO Foru řekl, že ani elektronické aukce nejsou všelékem, protože honba za nejnižší cenou může vést až k nereálným nabídkám. Uvedl příklad ze Slovenska, kde v jedné elektronické aukci bylo dosaženo záporné ceny. Dodavatel tedy chtěl platit svému odběrateli za to, že mu dodá své produkty.

Někteří z diskutujících finančních ředitelů poukázali na to, že ani nejnižší cena nemusí znamenat nejvýhodnější nabídku. Někdy příliš levný dodavatel není schopen zajistit požadovanou kvalitu, jindy zase vysoutěžená cena později roste o vícenáklady. Podle Tesaře by každé výběrové řízení na dodávky zboží nebo služeb mělo brát v potaz kromě ceny i kvalitu dodávaného produktu.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se