Maloobchodní tržby v březnu bez sezonního očistění meziročně klesly o 0,3 procenta po únorovém růstu o 1,6 procenta. Výsledek byl ovlivněn nižším počtem pracovních dní a poklesem prodeje automobilů.
Růst zaznamenal pouze prodej nepotravinářského zboží, uvedl Český statistický úřad.
Po očištění o sezonní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v březnu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,5 procenta.
,,A nedaří se ani v prodeji potravin. Lidé šetří, kde mohou, a v obchodech je to znát. Cena je pro spotřebitele důležitější než kvalita," hondotí analytik Home Creditu Michal Kozub.
Nižší prodej automobilů
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se snížily reálně meziměsíčně o 0,9 procenta a meziročně očištěné o pracovní dny vzrostly o 1,4 procenta.
Neočištěné tržby klesly meziročně o 1,7 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 0,9 procenta a za opravy o 6,2 procenta.
Prodej motorových vozidel klesl po osmi měsících nepřetržitého růstu, upozornili statistici.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot sezonně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o procento a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,5 procenta.
Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 0,3 procenta, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 2,8 procenta, zatímco za pohonné hmoty a potraviny klesly o 2,3 procenta, respektive o 2,1 procenta.
Obchody táhne prodej přes internet
Nejvíce rostly tržby specializovaných prodejen počítačových a komunikačních zařízení o 12,5 procenta, oděvů a obuvi o 10,7 procenta a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 6,3 procenta.
Dařilo se také prodejcům výrobků pro domácnost, prodeji přes internet či prostřednictvím zásilkové služby a farmaceutickému, zdravotnickému a kosmetickému zboží. Naopak tržby klesly v nespecializovaných i specializovaných prodejnách potravin, a to o 2,1 procenta, respektive o 1,8 procenta.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku bez vlivu DPH činil 101,7 procenta a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.