Téměř všechny naše nákupy řídí několik gigantických firem. Coca-Cola, Nestlé, Unilever a další. Říká se tomu iluze volby.

Jednotlivé velké společnosti vyrábějí různé výrobky. Takový Unilever nabízí vše od zmrzlin přes čaje po deodoranty. Coca-Cola má kromě své Fanty či Spritu i sodovky nebo studené čaje. Nikdy se proto nestane, že v podniku, kde nalévají Coca-Colu, dostanete i 7up. Smlouvu mívají jen s jednou z "mateřských" firem.

A takové Nestlé máme spojené hlavně s čokoládami, ale ono ovládá i trh s kosmetikou pomocí značky L'Oréal.

Podívejte se na pavouka iluze volby, kterého tvoří deset obřích firem:

Doporučujeme si infografiku zvětšit kliknutím na obrázek

Deset firem, které ovládají vše, co nakupujeme

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru