Téměř všechny naše nákupy řídí několik gigantických firem. Coca-Cola, Nestlé, Unilever a další. Říká se tomu iluze volby.

Jednotlivé velké společnosti vyrábějí různé výrobky. Takový Unilever nabízí vše od zmrzlin přes čaje po deodoranty. Coca-Cola má kromě své Fanty či Spritu i sodovky nebo studené čaje. Nikdy se proto nestane, že v podniku, kde nalévají Coca-Colu, dostanete i 7up. Smlouvu mívají jen s jednou z "mateřských" firem.

A takové Nestlé máme spojené hlavně s čokoládami, ale ono ovládá i trh s kosmetikou pomocí značky L'Oréal.

Podívejte se na pavouka iluze volby, kterého tvoří deset obřích firem:

Doporučujeme si infografiku zvětšit kliknutím na obrázek

Deset firem, které ovládají vše, co nakupujeme

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru