Skandál s průmyslovou solí, kterou polští výrobci léta používali v potravinách, zprávy o přelepování dala spotřeby a o falšovaných potravinách poslední dobou plní média. Otevírají otázku, jak kvalitní potraviny vlastně jíme a do jaké míry jsou vymahatelné normy, kterými by se měli řídit výrobci potravin ve všech státech Evropské unie.

On-line bude na otázky týkající se kvality potravin i vymahatelnosti práva v této oblasti odpovídat Martin Klanica ze Státní zemědělské a potravinářská inspekce, která má hlídání kvality potravin v Česku na starosti.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Adam Kovář
Dobrý den, ve zprávách proběhla informace, že ministr zemědělství jedná o tom, aby ČR mohla v takových případech jako je posypová sůl zakázat dovoz potravin z konkrétní země. Je taková možnost reálná? Děkuji za odpvěď.
Dobrý den, velmi složitá odpověď, která by spíše příslušela panu ministrovi, nicméně určitá možnost, i když spíše teoretická existuje. Příslušná země se tím vystavuje možnému řízení s Evropskou komisí o porušení pravidel EU, protože je třeba si uvědomit, že jsme na jednotném evropském trhu. Šance na úspěšnou realizaci takového opatření se samozřejmě zvyšuje při projednání a "souhlasu" EK s předpokládaným zákazem dovozu. PS: nejedná se o posypovou sůl, ale sůl odpadní z chemického průmyslu.
Ing. Martin Klanica
Vašek
Dobrý den, rád bych se zeptal, kde se mohu dozvědět složení potravin (uzeniny, sýry, pomazánky, apod.), které se prodávají "za pultem" v supermarketech. Děkuji.
Dobrý den, v případě nebalených potravin (§ 8 zákona o potravinách) je možné tyto informace získat u prodejce, buď Vám předloží k nahlédnutí tuto informaci v písemné podobě nebo alespoň sdělí ústně.
Ing. Martin Klanica
Tereza
Poslední dobou pořád čtu o nějakých šuntech v obchodech. Znamená to, že jídlo je čím dál tím horší?
Dobrý den, bezpečnost potravin je v ČR obecně na vysoké úrovni. Problém v poslední době vidíme v jakostních parametrech a s tím spojeným klamání spotřebitelů, tzn. např.: výrobci nahrazují dražší složku a tudíž kvalitnější surovinou levnější a neinformují o tom spotřebitele na obale. Negativně se také projevuje obrovský tlak obchodních řetězců na dodavatele (výrobce), aby vyrobili co nejlevněji, bez stejného tlaku na adekvátní jakost. Na závěr lze říci, že u některých potravin jsou skutečně jakostní parametry v dnešní době horší než-li tomu bylo v minulosti. Jedním z významných faktorů tohoto stavu je bohužel i vysoká preference nízké ceny u spotřebitelů.
Ing. Martin Klanica
Jana Poláková
Dobrý den, kolik procent potravin z Polska zhruba projde kontrolou?
Dobrý den, takovým číslem bohužel nedisponujeme. Systém bezpečnosti potravin je nastaven tak, že za parametry potravin zodpovídá primárně výrobce, dovozce, prodejce, atd.. Úřední dozor je od toho, aby vymáhal právo v rámci jemu přidělených prostředků. V současné době, ve světle posledních kauz "polských potravin" je pro nás s ověřování úrovně jakosti a bezpečnosti potravin s tímto původem naprostou prioritou.
Ing. Martin Klanica
Josef Suchý
Dobrý den jaké kroky proti výrobci může podniknout zemědělská inspekce, když zjistí špatný výrobek z dovozu?
Dobrý den, proti výrobci ze země původu onoho špatného výrobku přímo nic, ale informujeme o tom příslušný orgán dozoru v zemi původu. Máte-li na mysli výrobce, prodejce nebo dovozce v ČR, tak můžeme takovému subjetku uložit zakáz uvádění do oběhu předmětné šarže a případně mu uloži pokutu ve správním řízení.
Ing. Martin Klanica
Phoenix
Dobrý den, myslíte si, že se konečně řetězce a výrobci poučí po všech těch kontrolách a přestanou potraviny šidit? A nestálo by za úvahu udělat nějakou osvětu i pro spotřebitele, že si nemusejí kupovat půl kila sojového salámu, který se jim za dva zkazí a pak ho vyhodí, ale koupit třeba 150g kvalitní šunky místo toho? Že tím nejen prospějí svému zdraví, ale zároveň i ušetří?
Dobrý den, snažíme se dělat vše pro to, aby se šidit přestalo, ale obávám se, že to je boj s větrnými mlýny (šidilo se, šidí se a šidit se bude). Jde ale o to, aby to nebylo běžné a rutinní jednání, ale spíše výjimka. Co se týká osvěty, některé informace pro spotřebitele máme na našich webových stránkách, nicméně primární role potravinářské inspekce ze zákona je provádět úřední kontrolu nikoliv osvětovou činnost.
Ing. Martin Klanica
Sedmikrása
Dobrý den, proč nelze uložit řetězcům, které prodávají prošlé, špatně označené nebo jinak závadné potraviny, uložit pokutu, která by je citelně zabolela? Třeby by si potom podobné podvodné jednání rozmyslely. Výmluvám na selhání jednotlivce přece nikdo nemůže věřit, když se to děje po celé ČR.
Dobrý den, ukládání vysokých pokut je jeden z prostředků k dosažení cíle. SZPI této možnosti využívá a v kontextu závažných zjištění z posledního období ještě přitvrdíme. Dalším významným prostředkem k tlaku na provozovatele je medializace, která má často větší efekt nežli vysoká pokuta. Jak se můžete přesvědčit na našich webových stránkách, z kterých média velmi často a rádi čerpají, případy závažných zjištění medializujeme pravidelně.
Ing. Martin Klanica
Tomáš G.
Dobrý den, Prosím Vás, hlídá někdo obsah herbicidů, pesticidů … v čerstvé i mražené zelenině? Pokud ano, tak jaké je množství škodlivin v zelenině, myšleno jestli jsme na spodní čí horní hranici obsahu škodlivých látek? Děkuji zdvořile.
Dobrý den, obsahy reziduí pesticidů sledujeme zcela stadardně jak v čerstvé tak i mražené zelenině. Ročně odebereme přes 1000 vzorků, na kterých jsme schopni v laboratoři prověřit až několik stovek jednotlivých reziduí účinných chemických látek. Výsledky ukazují, že v tomto ohledu jsou zjišťovány nadlimitní obsahy reziduí spíše vyjímečně, takže situace je v celku uspokojivá.
Ing. Martin Klanica
frrk
Proč netrestáte řetězce za ten odpad, co nabízejí jako svoje low end zboží? To přece nemá s jídlem nic společnýho, jen se tím zadělává na výdaje ve zdravotnictví, až to ty lidi, co to jedí, položí.
Dobrý den, na tento charakter otázky již bylo odpovězeno.
Ing. Martin Klanica
Milan
Dobrý den,je pravda že podle nového nařízení EU, se nemusí na výrobku udávat značka éčka, ale jeho celý název? kdo se v tom má pak vyznat! S pozdravem Milan
Dobrý den, nevím který předpis máte přesně na mysli, takže neumím konkrétně reagovat. Nicméně dnešní situace je taková, že výrobce může na obale uvádět přítomnost přídatných látek buď kódovou formou např. (E200) nebo jako celý název přídatné látky, v tomto případě konzervační látky kyselina sorbová.
Ing. Martin Klanica
Markéta
Dobrý den, výrobci různých tyčinek a pochoutek pro děti na ně klidně píší, že jsou zdravé a že je to alternativa k pití mléka. To je přece klamání lidí. Nemohli byste jim to zakázat? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, pro korektní a komplexní posouzení toho zda údaje na obale té či oné potraviny jsou nevyhovující - zavádějící, klamavé, neúplné, lživé, atd., je vždy nutné mít před sebou konkrétní výrobek a v jeho obale a jako celek ho posoudit. Obecně je ale pravdou, že řada údajů na obalech řady potravin jsou hraniční z hlediska možného klamání a bohužel se často setkáváme i s tím, že jsou již za hranicí toho co je povoleno. Velmi často se jedná o výživová nebo zdravotní tvrzení. V případě zjištění špatně označeného výrobku se ukládají nápravná opatření v řadě případů se produkt stahuje z trhu. Z pravidla následuje zahájení správního řízení o uložení pokuty.
Ing. Martin Klanica
Petr
Dobrý den, jak vysoké jsou pokuty, které dáváte řetězcům třeba za měnění data spotřeby? Nemám pocit, že by si z nich jejich management něco dělal, nemohly by pokuty být úměrné jejich obratu?
Dobrý den, stanovená maximální výše pokuty v zákoně je jedna věc, zdárné uložení vysoké pokuty s nabytím právní moci je věc druhá. Vždy se posuzuje každý případ individuálně včetně stanovení výše pokuty. Byli jsme poučeni několikrát soudem o tom, že výše pokuty musí být adekvátní, výchovná a musí přiměřeně zasahovat do majetkových poměrů účastníka řízení. Snaha o ukládání vysokých pokut z naší strany se tak někdy mine účinkem.
Ing. Martin Klanica
Martin
Dobrý den, proč se stále přehlíží klámání zákazníka velkých supermarketů v České republice. Jak je možné, že u nás lze koupit zboží po trvanlivost a zákazník to ani nezjistí, protože u zboží je třikrát přelepená doba trvanlivost ? A proč za to není nikdo potrestán ? V jiných vyspělých státech by byl tento obchod okamžitě zavřen... Ale tady ? Tady se o tom napíše zpráva, chvíli se to probírá ve zprávách, ale trest ? Takřka žádný ! To máme donekonečna trpět podvody těchto velkých řetězců ?
Dobrý den, maximálně se snažíme o to, aby klamání spotřebitelů v obchodní síti a nejen tam nebylo přehlíženo. Myslím, že naše kontrolní aktivity jsou toho důkazem. O prostředcích jako jsou pokuty a medializace jsem hovořil v některé z předchozích odpovědí. Náš postup nicméně může být pouze v mezích daných právními předpisy. Nemůžeme dělat žádné svévolné kroky, které by byly v rozporu s naší věcnou kompetencí. Také si myslím, že je důležité, aby na situaci reagovali spotřebitelé. Při zjištění jakéhokoliv nedostatku ihned upozornit, případně "postavit do latě" personál provozovny, a v případě opakovaných problémů chodit nakupovat jinam.
Ing. Martin Klanica
Marek
Dobry den. Na Slovensku sme sa pokusali zaviest TABULE HANBY pred OBCHODOM. Kvoli lobby to vsak nepreslo. Preco sa retazce boja tabul viac ako pokuty? Neplanujete taketo tabule aj VY?
Dobrý den, v podstatě mluvíte o jisté formě medializace a tu obecně podporujeme v jakékoliv formě. Neznám podmínky za kterých byly tyto pokusy s prosazením tabul hanby před obchody projednávány na Slovensku, v ČR se tato konkrétní forma medializace (alespoň co vím) nepřipravuje.
Ing. Martin Klanica
Michal
Proč dáváte pouze pokuty ? Prčo netopíte ve Vlatavě jako ve středověku? Pokutu obchod zaplatí a zdraží, aby dohnal ztrátu. Lepší trest by byl třeba na týden závřít filiálku nebo nařídit obměnu personálu - propustit ty co pochybili a aby nebyli zas tak škodní tak jím najít práci v JINÉM oboru.
Dobrý den, rozumím podstatě Vašeho sdělení, ale obávám se, že realizace Vašich návrhů asi nebude možná. PS: Často si říkám, že to v historii při řešení některých problémů měli celkem jednoduché. Hříšníka vykoupali (málem utopili) ve Vltavě a to si pak dával velký pozor, aby neměl v budoucnu stejný problém. Dnes to bohužel nejde.
Ing. Martin Klanica
Bohumila
Dobrý den, prosím, kdy bude změněn zákon tak, aby byla dána povinnost uvádět výrobce ? Nyní může být uveden buď výrobce, nebo dovozce, nebo distributor.....a místo : vyrobeno v EU. Naprosto nedostatečná ochrana spotřebitele. U potravin : vyrobeno v EU - nekupovat, nevíme odkud komponenty pochází, klidně z Polska.
Dobrý den, bohužel máte pravdu. Mírný posun k lepšímu přinese nové evropské nařízení č.1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům, které bude účinné a vymahatelné v prosinci 2014.
Ing. Martin Klanica
Michal
Proč dáváte pouze pokuty? Nebyl by lepší trest, propustit zaměstnance a najít jím jinou práci mimo obor obchod a filiálku třeba na měsíc zavřít?
Dobrý den, jak už jsem psal využíváme i jiné prostředky jak tlačit provozovatele k naplňovaní předpisů (zákazy uvádění do oběhu, opatření, medializace. atd.). Kompetenci propustit zaměstnance kontrolovaného subjektu nemáme, uzavřít provozovnu můžeme ve vyjímečném případě do doby odstranění závadného stavu, čehož také využíváme.
Ing. Martin Klanica
xyz
Dobrý den, jak máte nastavené analýzy vzorků potravin? Kolik parametrů u nich sledujete a jaké? Jsou nějaká pravděpodobnější rizika, která se standardně nesledují například kvůli náročnosti potřebné analýzy? Děkuji za odpověď.
Dobrý den, je to velmi individuální, vycházíme z vlastního stanovení - hodnocení rizika. Na některých vzorcích se provádí pouze jeden rozbor na ověření jednoho kritéria. U některých vzorků jsou prováděny desítky až stovky rozborů na různé kritéria. Také z hlediska komodit je přístup různý, o některé druhy potravin se zajímáme více a o některé méně. Obecně lze říci, že náročnost analýzy (časová, finanční, metodická, atd.) není na překážku pokud ji provést skutečně potřebujeme.
Ing. Martin Klanica