Stavební spořitelny v úterý vyjádřily zásadní nesouhlas s návrhem ministerstva financí, aby stavební spoření mohly nabízet i univerzální banky za odlišných podmínek než nynější spořitelny.

Povede to prý k omezení jistot klientů, neposkytování překlenovacích úvěrů a postupně k zániku systému stavebního spoření. Na tiskové konferenci to uvedli zástupci stavebních spořitelen. Návrh má ve středu projednat vláda.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

"My v žádném případě nevystupujeme proti tomu, aby univerzální banky nemohly poskytovat stavební spoření. Základní problém je, že novela zákona stanovuje pro univerzální banky a spořitelny naprosto odlišné podmínky," uvedl předseda Asociace českých stavebních spořitelen Vojtěch Lukáš.

Spory ohledně podmínek

Stavební spořitelny budou muset poskytovat spoření v zásadě podle současných podmínek s různými investičními omezeními. Univerzální banky budou podle návrhu moci s uspořenými prostředky zcela volně nakládat.

"Zde je porušena bezpečnost stavebního spoření. Uzavřený systém navíc vede ke garanci relativně stabilních úrokových sazeb," dodal Lukáš. Navíc by univerzální banky nebyly podle něj nuceny poskytovat překlenovací úvěry ze stavebního spoření, které tvoří základ půjček využívaných na rekonstrukce bydlení.

Stavební spořitelny poskytují úvěry ze svých zdrojů, tedy z vkladů klientů, kteří si spoří. Celý systém striktně upravuje zákon. Naopak hypoteční banky si na úvěr, který pak následně poskytnou klientovi, většinou půjčují a úrokové sazby závisí na délce doby fixace a ceně peněz na mezibankovním trhu.

Stavební spořitelny podle úterního vyjádření stále věří, že v návrhu novely dojde ještě ke změnám, které kritizované nerovnosti odstraní.

"Legislativní cesta je dlouhá. Zákon půjde do parlamentu. Sledujeme i náladu napříč politickými stranami a ani v jedné straně není jednotný názor, a proto to bude v parlamentu otevřená otázka," uvedl Lukáš.

Klienti se každopádně podle něj nemusí obávat o své úspory. "U překlenovacích úvěrů ale vidíme riziko, že bychom levné úvěry nemohli za navržených podmínek poskytovat," dodal Lukáš.

Snaha o posílení konkurence

Zpřístupnění stavebního spoření i univerzálním bankám odůvodňuje ministerstvo financí posílením konkurenčního prostředí a stability systému.

"Ten je totiž v současnosti kriticky závislý na státní podpoře a jakýkoli další zásah státu do výše státní podpory může vést k problémům stavebních spořitelen s likviditou, a tedy narušení stability systému," uvedlo MF. Tato změna by měla být účinná od roku 2015.

Novela z dílny ministerstva financí dále počítá se zavedením účelového využití státního příspěvku ke stavebnímu spoření, lidé by ho mohli použít na bytové účely, úhradu školného nebo na důchod. Tyto změny by měly platit od roku 2014. K těmto návrhům stavební spořitelny výhrady nemají a například spojení spoření s důchodovou reformou nebo školným vítají.

V případě využití státního příspěvku jako spoření na stáří se ovšem do třetího penzijního pilíře převede nejen podpora, ale celá naspořená částka, upozorňuje materiál. Návrh na využití stavebního spoření na zaplacení školného na vysokých školách pak bude podle MF předložen v rámci připravovaného zákona o vysokých školách.

Systém státní podpory ani její výše by se podle návrhu změnit neměl. Nyní je maximální podpora 2000 korun ročně.