Vyplynulo to z výsledků nezávislého projektu Benchmarking, který porovnává přístupy k firemnímu vzdělávání v nejvýznamnějších společnostech. Iniciátorem projektu je GE Money Bank, realizátorem pak vzdělávací společnost top vision.
„Především bych chtěla poděkovat účastníkům průzkumu za jejich otevřenost sdílet interní data o vzdělávání. Jsem příjemně překvapena, že významné společnosti navyšují rozpočty pro tuto oblast a to i v období krize,“ říká Radka Pekelská, personální ředitelka GE Money Bank. „Hlavním smyslem těchto investic je podpořit konkurenceschopnost firmy a neustále rozvíjet dovednosti lidí v dynamicky se měnícím prostředí. V  drtivé většině námi sledovaných oblastí a ukazatelů jsme zaznamenali pozitivní vývoj. Povzbuzující je, že HR profesionálové umí obhájit investice do vzdělávání,“ dodává Radka Pekelská.

Mapování přístupu firem ke vzdělávání proběhlo v minulém roce v rámci projektu Benchmarking již podruhé. Spolupráce GE Money Bank a společnosti top vision je v něm zaštítěna odbornou garancí Petry Slabé. Projektu se zúčastnilo 36 nejvlivnějších společností z oblasti bankovnictví, pojišťovnictví, energetiky, stavebnictví, výroby, ICT, farmacie a FMCG. Šlo o firmy s obdobnou velikostí a vyspělým systémem vzdělávání. Kromě zjištění a porovnání přístupů k řešení firemního vzdělávání bylo cílem projektu také zhodnocení kvalit jednotlivých řešení, srovnání rozsahu investic do vzdělávání a zejména vytvoření platformy pro vzájemnou výměnu zkušeností a nápadů na zlepšení vzdělávání.

Výsledky projektu Benchmarking 2011

- Čtyři z deseti sledovaných firem v loňském roce zvýšily oproti předchozímu roku své rozpočty na vzdělávání. Necelá polovina pak tyto výdaje zachovala na stejné úrovni.
- Došlo ke zvýšení průměrného počtu realizovaných tréninkových dní na osobu: z 3,9 v roce 2010 na 4,5 v roce 2011.
- Velmi aktivní jsou firmy při tvorbě rozvojových programů pro své zaměstnance. Víc než třetina ze sledovaných firem nabízí dokonce 6 a více typů rozvojových programů. V nich pak účastníci stráví průměrně 7 tréninkových dní. Určeny jsou především manažerům a specifickým skupinám zaměstnanců označovaných jako „talenti,“ „s vysokým potenciálem“ nebo „vysoce výkonní.“
- Změnila se struktura investic do vzdělávání. Firmy vydávají více prostředků na odborné vzdělávání (hard skills), vstupní školení, ale také do takzvaných soft skills. Škrty ve firemních rozpočtech postihly výuku jazyků a e-learning.
- 83 % firem dává v případě interního školení přednost lektorům z řad vlastních zaměstnanců. Interní lektoři se věnují především produktovému a specifickému internímu vzdělávání, vstupnímu školení a hard skills.
Jen třetina, a to především velkých společností, využívá interní kouče. Na plný úvazek dokonce pouze 5 % oslovených firem. Nejčastěji jde o manažerský koučink a koučink obchodních procesů.