Dilema za miliardy korun řeší nyní plzeňská radnice. Zastupitelé budou na svém dubnovém zasedání hlasovat o tom, zda se město zapojí do největšího PPP investičního projektu v Česku.

Jedná se o stavbu nového depa pro plzeňský dopravní podnik a servisní služby vozů městské dopravy. To vše za 12 miliard korun na dobu 29 let. Ve výběrovém řízení zvítězilo sdružení firem Škoda City Service, v němž hraje dominantní roli Škoda Transportation.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Projekt má své příznivce i radikální odpůrce. K nim patří i ministr financí Miroslav Kalousek.

Plzeňský projekt nemá v Česku obdoby a je podle odborníků srovnatelný snad jen s několika podobnými projekty v Evropě. Například se stavbou příměstské železniční dopravy a údržbou vlaků u Londýna.

Náklady by přesáhly miliardu

Dopravní podnik potřebuje nutně náhradu za dosavadní zastaralé depo stojící v centru města. Škoda by depo postavila a za dopravní podnik by převzala servis a údržbu všech vozů i s dosavadními zaměstnanci.

Pro město by to znamenalo platit ročně Škodovce zhruba 240 milionů korun za servis vozů MHD (nynější náklady činí kolem 278 milionů) a k tomu 25 let platit sumu 98 milionů korun ročně za stavbu samotného depa.

V dnešních cenách by náklady na jeho výstavbu činily přes jednu miliardu korun.

"Já se domnívám, že projekt je pro město výhodný," říká náměstek primátora Miloslav Šimák. "O nutnosti výstavby nového depa se mluví už nějakých 40 let. Modernizace je už akutní," říká šéf plzeňského dopravního podniku Michal Kraus.

Ministerstvo financí je proti

Škodovkou nabídnutá suma však podle kritiků znamená neúměrné riziko. Nikdo neví, jaká bude ekonomická situace v příštích letech, jaké budou ceny energií, jaké bude vytížení městské dopravy. Proti záměru se postavili odboráři dopravního podniku i ministerstvo financí, které PPP projekty posuzuje.

Podle ministra Miroslava Kalouska jde dokonce o zlodějinu. "Tím nemyslím nabídku Škodovky, ale spíše riziko, které tato suma na 29 let pro město představuje. Před námi není hospodářský růst a takový závazek může uvrhnout budoucí vedení Plzně do složité situace," vyjádřil se Kalousek pro HN.

Celý článek si přečtěte v úterním vydání Hospodářských novin.