Před pár týdny zapsal brněnský rejstříkový soud společnost Celebrio Software. Jejími majiteli jsou loňští vítězové soutěže Vodafone Nápad roku Martin Novák a Petr Kunc. Smyslem jejich podnikání je vývoj a prodej operačního systému Celebrio, který zjednodušuje práci s počítačem.

"Teď se snažíme přeměnit ze studentského týmu na fungující komerční firmu," přibližuje čerstvý ředitel firmy Martin Novák. On i jeho kolega Petr Kunc podnikání úspěšně kombinují se studiem. "Snažíme se zorganizovat si školu tak, aby nám nebrala více času, než je nutné. Kdo nechce, hledá důvod, kdo chce, hledá způsob," říká Novák.

Novák a Kunc rozhodně nejsou mezi studenty bílé vrány. V Česku podniká téměř 13 procent studentů. Vyplynulo to z průzkumu, který letos uskutečnili pořadatelé Nápadu roku mezi téměř čtyřmi stovkami vysokoškoláků. Většina studentů-podnikatelů si vydělává jako OSVČ, bezmála tři procenta z nich si založila dokonce vlastní společnost.

Výhoda na trhu práce

Způsob, jak si přivydělat, našlo podle průzkumu celkem 62,5 procenta vysokoškoláků. Většina z nich samozřejmě v cizích firmách. Ti bez práce riskují znevýhodnění na pracovním trhu. Vedlejším přínosem takového přivýdělku je totiž praxe. A bez ní si absolventi hledají první zaměstnání pouze s obtížemi. Uvědomují si to i sami studenti. Bezmála 70 procent z nich je přesvědčeno, že ve výběrovém řízení do zaměstnání člověku více prospěje pět let praxe než pět let úspěšného vysokoškolského studia.

Jejich názor potvrzuje i ředitel personálně poradenské společnosti Robert Half ČR Aleš Křížek. "Z pohledu zaměstnavatele hledajícího pracovníka je praxe stále na prvním místě, přestože z dlouhodobého hlediska je vzdělání výborná investice," konstatuje. Výhodu na trhu práce pak podle Křížka mají i absolventi, kteří v průběhu studia získali zkušenost v oboru, jenž přímo nesouvisí s pozicí, o niž se ucházejí. K zahození proto není ani praxe získaná třeba v call centrech či jako obsluha v restauracích. "Přinejmenším to ukazuje na aktivní přístup uchazeče o zaměstnání," vysvětluje Křížek.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru