Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Zatímco Škoda Auto a nošovický Hyundai zvyšují výrobu, kolínské TPCA se příliš nedaří. Kvůli propadu trhu ve Francii, Itálii a dalších jihoevropských státech, které jsou tradičním odbytištěm minivozů, automobilka letos očekává pokles výroby o 18 procent na 221 000 aut.

Od 7. května společnost zkrátí pracovní týden na pouhé čtyři dny a přejde z třísměnného na dvousměnný provoz. Továrnu opustí 150 agenturních zaměstnanců. Kmenoví si místa udrží, ale 155 z nich půjde dočasně - přinejmenším na půl roku - pracovat do sesterské PSA Trnava.

Finanční výsledky

Už loňský rok nedopadl pro TPCA dobře. Společný podnik japonské Toyoty a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën vyrobil jen 270 700 aut, což představuje meziroční pokles o 8,5 procenta. Zároveň jde o nejnižší počet vyrobených aut od plného náběhu výroby. Pro srovnání: původně projektovaná kapacita byla 300 tisíc a v rekordním roce 2009 továrna vyrobila skoro 333 tisíc vozů.

Kolínské automobilce loni klesl zisk před zdaněním o 74 procent na necelých 371 milionů korun a tržby poklesly o 11 procent na 39,7 miliardy. Snížení zisku a tržeb tedy bylo výrazně větší než samotný pokles produkce, což je způsobeno hlavně tím, že mateřské společnosti Toyota a PSA platily výrobci za jedno auto zhruba o 3500 korun méně než předloni. Klesly ovšem i ceny pro konečné zákazníky.

Chybějící novinka

Problém spočívá také v tom, že automobily Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 jsou v nabídce již hodně dlouho. Na trhu se objevily v roce 2005, o tři roky později došlo k mírné modernizaci. Počátkem letošního roku prošly tyto vozy již druhým "faceliftem", což je v současném automobilovém světě krajně nezvyklý krok. O nástupcích však zatím firma zarytě mlčí.

"Sedm let výroby stejného modelu je poměrně dlouhá doba," připouští viceprezident TPCA Patrice Le Guyader. "Vzhled našich aut je ovšem stále atraktivní, což platí i ve srovnání s novějšími soupeři," dodává.

Jenže když se "kolínská trojčata" začala vyrábět, konkuroval jim na evropském trhu prakticky jen model Fiat Panda. Nové evropské předpisy však tlačí výrobce ke snížení průměrné spotřeby, takže do segmentu nejmenších aut vstupují další firmy. Zásadním konkurentem pro vozy z TPCA jsou nyní nová "bratislavská trojčata" čili automobily Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Nástupce současných kolínských trojčat se podle dřívějších neoficiálních informací měl představit už loni na podzim. Mateřské společnosti Toyota a PSA si ale zřejmě vzaly oddechový čas, aby novinky z TPCA mohly adekvátně reagovat na to, s čím nedávno přišel Volkswagen. Podle zpráv od dodavatelů dílů mají být nástupnické kolínské modely o něco delší než současné a dostanou zcela nový motor. S návratem dieselu však TPCA nepočítá. Le Guyader soudí, že by se to nevyplatilo, protože konstruktérům se podařilo podstatně snížit spotřebu u levnějších benzinových agregátů.

Více než dva miliony

Tajemstvím zůstává, kdy se nástupnické modely začnou vyrábět. Nedávno provedený facelift však naznačuje, že zásadní novinka velmi pravděpodobně ještě není na pořadu dne. Bylo by totiž nehospodárné investovat do drahých nových forem a raznic s tím, že se využijí jen několik měsíců.

Přes veškeré současné problémy si obě strany spolupráci pochvalují. Prezident TPCA Satoši Tačihara zdůrazňuje, že firma má vizi do roku 2020. Viceprezident Patrice Le Guyader podotýká, že Česká republika byla pro společný podnik správnou volbou, protože tu jsou kvalitní školy a šikovní lidé. Agentura CzechInvest připomíná, že díky spuštění továrny TPCA se hrubý domácí produkt České republiky zvýšil o jedno procento. Na mzdách firma dosud vyplatila 7,5 miliardy korun.

Podle uzavřené kolektivní smlouvy vzrostou letos v TPCA platy o 1,4 procenta. Všichni zaměstnanci navíc dostanou jednorázovou odměnu ve výši 2000 korun. Firma, která již vyrobila přes dva miliony aut, má nyní asi 3000 pracovníků. Jejich průměrná mzda loni činila 28 200 korun.

Automobilka TPCA už v Kolíně vyrobila dva miliony aut, nyní ji ale brzdí krize jihoevropských zemí. Foto: Vendula Fantová

18 procent
O tolik se letos propadne výroba vozů v TPCA. Automobilka letos hodlá vyprodukovat 221 tisíc vozů.

Petr Korbel

Související