Ochota Čechů sbírat pracovní zkušenosti v zahraničí je v porovnání s okolními zeměmi podprůměrná. Nyní na to naráží například potravinářská společnost Crocodille, která v září otevírá pobočku v Berlíně a potřebuje sem v nejbližší době poslat dva až tři české manažery.

Firma je bezvýsledně shání už půl roku.

„Pokud už máme kandidáta, který má požadované schopnosti a jazykové vybavení, chybí mu odvaha udělat ten krok do neznáma a opustit svoje dosavadní zázemí,“ líčí problémy Oldřich Bláha, ředitel zahraničních obchodních vztahů v Crocodille.

Jeho zkušenost potvrzuje i poslední analýza konzultantské společnosti Anderson Willinger, podle níž Češi nejčastěji odmítají nabídky na zahraniční místa kvůli svým partnerům nebo obavám ze ztráty známého prostředí.

„80 procent lidí odpovědělo, že mají strach ze změny,“ říká Lucie Teisler, ředitelka české pobočky Anderson Willinger.

Manažeři, které Crocodille hledá, mají v Berlíně vést tým dvou skladníků a třinácti řidičů. Časem chce Crocodille svoje působení v zahraničí ještě rozšířit.

„Do dalších pěti let bychom chtěli být v dalších čtyřech až pěti evropských zemích. Na každé pobočce by měli být dva až tři manažeři. Ale v současnosti nás brzdí limit lidských zdrojů, kterých máme nedostatek,“ říká Bláha.

Do vlastních řad Crocodille moc sáhnout nemůže. Ne všichni manažeři na pražské centrále totiž mají potřebné jazykové vybavení.

Některé vytipované uchazeče zvenčí zase odradí náročný systém adaptace, kterým musí v Crocodille projít každý vedoucí pracovník. Ten si během půl roku projde všemi pozicemi – od řidiče po lahůdkáře mazajícího housky u pásu. Někteří kandidáti mají pocit, že je to pro ně krok zpátky, a rovnou odmítnou.

Více čtěte v rubrice Business Class pondělních HN.

Čtěte více v Hospodářských novinách