Generální ředitel softwarové firmy AVG Technologies, vyrábějící mimo jiné stejnojmenný antivirový program, zažívá poměrně hektický, ale na druhou stranu také úspěšný začátek roku. J. R. Smith dovedl v únoru AVG jako první českou firmu na newyorskou burzu.

Nedávno přišlo pozitivní ocenění i z tuzemského prostředí – sdružení Czech Top 100 označilo AVG za Nejobdivovanější IT společnost v České republice. V Česku má firma dnes ale jen asi polovinu zaměstnanců, zbytek je roztroušený v pobočkách po celém světě. „Většina zákazníků v USA nás vnímá jako americkou společnost, ale my jsme na český původ hrdí,“ říká Američan J. R. Smith.

V únoru jste dovedl společnost AVG na newyorskou burzu. Byl to pro vás jako manažera nejtěžší okamžik kariéry?

Byla to pro mě úplně nová zkušenost, jakou jsem předtím nezažil. Vyžadovalo to hodně práce, ale jsem spokojený. Týden před námi se o úpis akcií pokoušelo osm firem, jenom čtyři uspěly. Jsme jedna z mála společností ve středoevropském regionu, které se to podařilo. Česká republika by na nás měla být pyšná, stejně jako jsme my. Pokud bychom neuspěli, tak zůstaneme stát na místě. Nemohu být šťastnější.

Cena akcií začínala na šestnácti dolarech, poté spadla na třináct dolarů za kus, kde se drží dodnes. Stále to považujete za úspěch?

Spousta firem jde na burzu a cena jejich akcií poklesne. Je těžké předvídat chování trhu. Celé to vnímám jako dlouhý maraton a tohle bylo jenom pár dní. Z výsledků za poslední čtvrtletí loňského roku analytici odhadují, že cena poroste na osmnáct až dvacet dolarů. Ale jen to, že se nám podařilo dostat se na burzu, je významný milník. Zlepšilo to profil společnosti a přitáhlo spoustu pozornosti.

Pozitivní je to také pro zaměstnance, protože mnoho z nich má akciové podíly. Navíc jsme získali více než 100 milionů dolarů, což je pořádný balík. To pomůže firmě dál růst.

Můžete být konkrétnější, jak chcete „vydělané“ peníze použít? 

Budeme pokračovat ve vylepšování bezpečnostního softwaru. Chceme rozšířit nabídku produktů pro mobilní zařízení, jako jsou chytré telefony a tablety.

Máte vyhlédnutou nějakou akvizici?

Každým rokem kupujeme asi čtyři nebo pět společností, jejichž produkty integrujeme do svého portfolia. Obecně se snažíme o tři věci – získat více uživatelů, udržet je po delší dobu, a najít způsob, jak uživatelskou základnu zpeněžit bez toho, aniž bychom zpoplatnili produkty. To jsou oblasti, kde se rozhlížíme po budoucí akvizici.

VYDĚLÁVÁME NA GOOGLU

Podepsala se na AVG ekonomická krize v tom smyslu, že by zákazníci omezovali používání vašich produktů? 

Nezaznamenali jsme propad celkového počtu uživatelů. Krize měla negativní dopad na prodej produktů malým firmám.

Váš obchodní model se označuje jako „freemium“, kdy základní verzi programů nabízíte zdarma (free) a nadstavba je zpoplatněná (premium). Kolik z více než 100 milionů uživatelů AVG je ochotno platit?

V současné chvíli 15 milionů lidí. Ale to je docela hodně.

Jak se zbytek snažíte přesvědčit, aby si kupovali vaše produkty? 

Máme uzavřené smlouvy s firmami jako je vyhledávač Google, internetový portál Yahoo! nebo operátor Verizon. Asi 35 procent našich tržeb je od obchodních partnerů. Prostřednictvím těchto vztahů vyděláváme peníze, které nemusíme vybírat od svých uživatelů. Můžeme lidem dávat produkty zadarmo, protože vyděláváme na Googlu. Máme provizi z prokliků, které dodáme Googlu přes zabezpečený vyhledávač.


Pokračování rozhovoru najdete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyjde ve čtvrtek 29. března.

banner 2
Související