Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost rejdařské společnosti ČSPL, která od státu žádala asi 1,8 miliardy korun za špatné plavební podmínky na Labi. Justice v minulosti rozhodla, že stát nemá podle žádných právních norem povinnost zajišťovat celoroční splavnost Labe pro nákladní dopravu.

ÚS nenašel důvod k zásahu a stížnost odmítl pro zjevnou neopodstatněnost, vyplývá ze zprávy v soudní databázi. Rejdaři už dříve avizovali, že se případně obrátí i na mezinárodní soudy.

"Z pohledu Ústavního soudu zde není prostor pro zásah do rozhodovací činnosti nezávislých soudů," stojí v usnesení senátu se zpravodajem Janem Musilem.

Dlouhodobý spor

Rejdaři žalobu podali v roce 2008, a to konkrétně proti ministerstvu dopravy. Podobných sporů tehdy začalo více. ČSPL žádala náhradu škody, kterou přesně vyčíslila na 1,793 miliardy plus příslušenství. Rejdaři varují, že situace v nákladní vodní dopravě v Česku je dlouhodobě neudržitelná.

Ministerstvo podle ČSPL chybovalo v tom, že nezajistilo splavnost Labe mezi Chvaleticemi na Pardubicku a státní hranicí s Německem pro těžká nákladní plavidla s ponorem až 2,5 metru. Žalobu zamítl Obvodní soud pro Prahu 1 a firma neuspěla ani u Městského soudu v Praze a Nejvyššího soudu.

Rejdaři dlouhodobě kritizují stát za to, že vázne výstavba jezů, což znemožňuje celoroční plavbu nákladních lodí.

Problémy jsou zvláště v létě, když řeku vysuší horka a hladina výrazně klesne. Lodní dopravci opakovaně upozorňovali na to, že stát by měl na Labi zaručit hladinu 2,5 metru po celý rok.

Vodní cesta je podle nich nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, na něm neumožňuje efektivně podnikat. Podle místopředsedy Sekce vodní dopravy Lukáše Hradského v roce 1990 na českých řekách rejdaři provozovali zhruba tisíc nákladních lodí, v současnosti jich je v provozu zhruba desetina.

Bude Labe trvale splavné?

Ministerstvo dopravy loni na podzim představilo plán na podporu labské nákladní dopravy. Jeho prioritou je výstavba plavebních stupňů v Děčíně a Přelouči.

Materiál ale neobsahoval jeden ze základních požadavků rejdařů, kterým je kompenzace prokazatelných ztrát za nesplavné dny v roce. Počátkem března Mladá fronta Dnes informovala o tom, že ministerstvo plány přehodnotilo a uvažuje o vyplácení dotace za nesplavné Labe.

ČSPL je součástí skupiny Argo. Podle svých webových stránek má ČSPL v současnosti 205 zaměstnanců a 73 plavidel s tonáží přes 50.000 tun. Lodě vyplouvají do námořních přístavů v Severním a Baltském moři a do vnitrozemských přístavů Německa, Nizozemska, Belgie, Švýcarska a Francie.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru