Automobilový trh v eurozóně se v únoru zmenšil o téměř 12 procent, k zotavení mu nepomohl ani přestupný rok s jedním pracovním dnem navíc. Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA), podle něhož se registrace nových aut meziročně snížila o 11,8 procenta na 743 783 vozů.

V celé Evropské unii bylo v únoru registrováno 888 878 nových aut, což je meziroční propad o 9,7 procenta. Poptávka po nových vozech klesla na většině hlavních trhů s výjimkou Německa, kde se počet registrací zásadně nezměnil.

Únorové výsledky podle analytika KPMG Jana Linharta bohužel příliš nepřekvapily a jsou dokonce ještě mírně horší než lednové.

Nejvíce ztrácí Renault a Opel

"Největší podíl na poklesu mají Francie a Itálie, které jsou v Evropě druhým a třetím největším trhem. Již několik měsíců není možné spoléhat na růst německého trhu, který i v únoru stagnoval.

Mezi značkami klesá sedm největších skupin výrobců. Po velmi dlouhé době vykazuje mírný pokles i skupina Volkswagen. Rajskou hudbou pro český automobilový průmysl může být fakt, že druhou největší značkou vykazující růst v únoru je Škoda Auto, byť se v jejím případě spíše jedná o kladnou nulu. Na třetím místě je Hyundai," uvedl.

Ztrácely hlavně zavedené evropské značky, jako jsou Renault a Opel. Tržní podíl, o který přišly, většinou posbírali jihokorejští rivalové. Například Hyundai zvýšil podíl na trhu EU na 3,4 procenta, zatímco loni v únoru měl 2,9 procenta. Automobilka prodala 29 973 vozů, což byl meziroční nárůst o 5,8 procenta. Lépe si vedla Kia, kde se počet registrací zvýšil o 30,8 procenta na 22 134 vozů.

Relativně dobře ze srovnání vyšla skupina Volkswagen, kde počet registrací klesl o 2,6 procenta na 211.018 vozů. Nejhůř si v rámci skupiny vedl Seat, relativně nejlépe Škoda. Počet registrací příliš nezvýšila, ale tržní podíl se jí zvedl ze 3,6 na rovná čtyři procenta.

Z velkých automobilek nejhůř dopadla skupina Renault, kde počet registrací klesl o 24 procent na 84 620 vozů. Tržní podíl se snížil na 9,5 z 11,3 procenta loni v únoru. O více než 16 procent klesl počet registrací skupinám PSA a Fiat, u skupiny General Motors pokles činil 13,8 procenta. V této skupině je výjimkou Chevrolet, kde se naopak prodej výrazně zvýšil. Registrace vozů Ford se snížila o 7,9 procenta.

V Česku trh mírně rostl

Nejhůře dopadl trh v Portugalsku, kde počet registrací za únor meziročně klesl o 48,4 procenta na 6932 vozů. V Řecku propad činil 45,2 procenta na 3827 vozů, pokles o více než 20 procent zaznamenaly i Slovinsko a Francie. V Itálii se registrovalo skoro o 19 procent méně vozů. Situace se ale stabilizovala ve Španělsku, kde byl pokles mnohem slabší.

Mnohem lépe si vedl automobilový trh v Estonsku, kde počet registrací vzrostl o 29,7 procenta na 1128. Ve srovnání s vyspělejší Evropou se tam ale pořád prodává aut mnohem méně. Druhé nejlepší Rumunsko zvýšilo za únor počet registrací meziročně o 27,4 procenta na 4126 vozů.

K zemím, které si v únoru nevedly špatně, patří i Česká republika. Tam se v únoru registrovalo 13.544 nových automobilů, což byl meziroční nárůst o 5,4 procenta. Za první dva měsíce roku počet registrací činil 26.465 vozů a zvýšil se o 7,9 procenta.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením k newsletteru beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru