Generace Y (v současném pojetí se tento pojem používá pro generaci lidí narozených mezi lety 1974-2000) může být charakterizována jako vysoce ambiciózní, pokládá za důležité mít zajímavou práci plnou výzev a požaduje pracovní prostředí, které odpovídá současnému životnímu stylu. Má ráda nové výzvy, svobodu a v práci hledá přátele, ne jen kolegy. Chce velkou míru flexibility a možnost práce na dálku je téměř podmínkou. Jak mohou chytří zaměstnavatelé, obeznámení s těmito skutečnostmi, ušít na míru své kanceláře tak, aby vyhovovaly této skupině zaměstnanců? Společnost Colliers International to zjišťovala v rámci průzkumu pro firmu Skanska, která požádala o pomoc se správným definováním motivace generace Y na pracovním trhu.

Do roku 2025 budou příslušníci této generace tvořit převážnou část populace v produktivním věku. Generace Y bude mít postupně stále větší vliv na uspořádání kancelářského prostoru: vytvoření integrovaných pracovních míst, která kombinují potřebu efektivnějšího pracovního prostoru s flexibilními zasedacími místnostmi a více zábavními/společenskými prostory. Závazek ke společenským hodnotám je pro generaci Y při výběru potenciálního zaměstnavatele taktéž důležitý, ekologické stavby a sociálně udržitelné pracovní prostředí bude tedy nezbytné.

Developeři začínají vytvářet kancelářské prostory, které lépe vyhovují požadavkům trhu, zvažují lepší využití prostoru a nikoliv velikost prostoru. Flexibilita bude klíčová díky velké potřebě efektivněji plánovat pracoviště s flexibilními zasedacími místnostmi a prostory pro relaxaci a zábavu.

"V České republice se trend přechodu od kancelářských buněk do otevřenějšího uspořádání kancelářského prostoru začal projevovat od poloviny 90. let," řekl Omar Sattar, generální ředitel Colliers International pro Českou republiku. "Za posledních dvacet let se vzhled a atmosféra kancelářských budov obrovsky změnily. Lidé byli v minulosti zvyklí sedět v kancelářských buňkách s velmi malou interakcí s většinou z kolegů. Dnes jim může připadat nezvyklé sedět v otevřených a volných prostorech."

Zvýšil se například také počet zaměstnanců, kteří jezdí do práce na kole. Často jsou tedy zaměstnanci požadovány stojany na kola, sprchy a šatny na převlékání. Potenciální nájemci se poohlížejí i po občanské vybavenosti v okolí pracoviště, například restauracích, supermarketech, posilovnách a malých obchodech a rovněž po dopravní dostupnosti, protože mnoho mladších lidí nemá auto a nechce si ho kupovat.

 

Generace Y a ideální pracovní prostředí

Z průzkumu společnosti Hays provedeného v polovině loňského roku mezi příslušníky generace Y vyplynuly v souvislosti s definicí "ideálního pracovního prostředí" tři klíčové faktory, které byly zmíněny většinou dotázaných:

a) respektující a naslouchající management společnosti a kolegové (52%)

b) přátelská atmosféra na pracovišti (49%)

c) umožnění efektivně skloubit pracovní a soukromý život (46%)

Dalšími velmi důležitými faktory jsou transparentní komunikace mezi manažery a kolegy (45%), možnost využití flexibilní pracovní doby (32%), pocit vlastní důležitosti v koloběhu firemního života jako celku (28%) a pravidelná hodnocení a předávání zpětné vazby od nadřízeného (23%).

Zdroj: Hays Czech Republic