Šátkem v sobotu v Praze přišla symbolicky zamávat "poslednímu" nočnímu metru skupinka lidí, kteří nesouhlasí s rušením některých pozdních spojů.

Na rozlučce se ve stanici Můstek sešla v deset hodin zhruba dvacítka účastníků, někteří oblečeni do plesových šatů. Společně zazpívali upravenou verzi písně Valčík na rozloučenou a poté zarecitovali báseň Sbohem a šáteček. Změna jízdního řádu začíná platit právě v noci na 4. března.

Pražský dopravní podnik, největší firma v majetku Prahy, hledá kvůli omezeným financím úspory. Začíná proto omezovat rozsah MHD. Jako první přišlo na řadu zkrácení víkendového provozu metra a navazujících spojů, který Praha prodloužila před komunálními volbami v září 2010.

Metro dosud na všech třech linkách jezdilo v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli o 50 až 60 minut déle. Poslední souprava na trasu vyjížděla kolem 01:00.

"Město by mělo své obyvatele a návštěvníky do hromadné dopravy lákat a ne jim přepravu znesnadňovat," komentovala za organizátory Alena Rybníčková.

"Cestující není balík, jehož přepravu můžeme optimalizovat. Balíku je jedno, jestli musí přestupovat a jak dlouho čeká na svůj spoj," doplnila. Dopravní podnik podle ní omezuje služby a snižuje komfort městské dopravy. Metropole je přitom přetížena automobilovou dopravou a zplodinami.

Náměstek primátora Josef Nosek (ODS) už dříve řekl, že kapacita metra nebyla dostatečně využita. Noční spoje tak prý "vozily vzduch". Město tímto opatřením ušetří ročně 55 milionů korun.

Další rozsáhlejší škrty v MHD avizuje dopravní podnik na červen. Úspory by mohlo přinést prodloužení intervalů u některých spojů a odstranění duplicitních a nevyužívaných spojů. Ani tak ale nebudou úspory dostatečně velké. Dopravnímu podniku letos na provoz chybí kolem 700 milionů korun, o které mu město snížilo dotaci v rámci plošných pětiprocentních škrtů.

Podnik nemá dost peněz ani na investice. Od města dostane pouze peníze na výstavbu prodloužení metra A z Dejvické do Motola. Na nákup tramvají 15T Forcity si podnik půjčí formou směnky maximálně čtyři miliardy korun.