Etiopský výrobce obuvi SoleRebels, jejímž základem jsou staré pneumatiky, patří ke světově známým obuvnickým značkám. Firma z Addis Abeby je pojmem i v módních metropolích jako Londýn či New York.

Rebelové, kteří v roce 1991 svrhli etiopského komunistického diktátora Mengistua Haileho Mariama, si nemohli dovolit pořádné boty, a proto válčili v botách s gumovou podrážkou ze starých pneumatik.

Asi před sedmi lety tuto myšlenku rozvinula Bethlehem Tilahun Alemuová a boty zmodernizovala. Nyní je jednatřicetiletá Alemuová šéfkou jediné obuvnické firmy na světě s razítkem fairtrade, jak se uvádí na webových stránkách společnosti.

Alemuová založila firmu s pěti zaměstnanci v roce 2005. Dnes tu pracuje 300 lidí. Polovina z toho jsou ženy, 55 zaměstnanců mělo v minulosti lepru. I když částečně přišli o prsty nebo nehty, podle šéfky společnosti jsou zručnými tkalci a za svou práci dostávají pravidelný příjem.

"Všechno je vyráběno stoprocentně ručně, abychom nezanechávali žádnou uhlíkovou stopu," vysvětluje podnikatelka. Na "podrážku pro chudé" pracovníci připevňují svršek boty z materiálů vyrobených v Etiopii: juty, kůže nebo bavlny. Sortiment zahrnuje i žabky, šněrované boty a lodičky.

Boty jdou hlavně do zahraničí

Obchod s etiopskými botami přitom v samotné Addis Abebě otevřel teprve před několika měsíci. Zdejší fairtrade výrobky jsou totiž především vývozním hitem. Až 99 procent výrobků je exportováno do zahraničí. Dosud jich bylo vyrobeno na 70.000 párů.

V Evropě se etiopské boty dají objednat na internetu za 450 až 800 birrů (500 až 875 korun), uvádí DPA. Na etiopské poměry jsou ale relativně drahé.

Boty s gumovou podrážkou z recyklovaných či přírodních materiálů se staly trendem i v módních metropolích New Yorku nebo Londýně. "Stále jsem nadšená, když jsem v New Yorku a vidím lidi, kteří mají na sobě naše boty. Tajemstvím našeho úspěchu je, že se chováme jako americká firma a pro marketing využíváme nejrůznější média," vysvětluje Alemuová.

Zkušenosti z cest po světě

Bethlehem Alemuová pochází ze západního okraje metropole Addis Abeby. Chudé místo nenabízelo žádné pracovní příležitosti. Přemýšlela proto, jaký druh místního výrobku by bylo možné vyrábět, aby už obrázky z Etiopie nenabízely jen pohled na chudobu a žebrání.

Cestovala po světě, aby zjistila, jaké jsou trendy na obuvnickém trhu. Své poznatky pak spojila s etiopskou kulturou. Nejtěžší podle ní ze začátku bylo přesvědčit západní zákazníky o dobré kvalitě etiopských výrobků.

Alemuová za své úspěchy obdržela již několik mezinárodních ocenění a loni byla zařazena mezi dvacítku nejmladších úspěšných afrických žen.

Za vystavění malé továrny v Zenabworku jsou jí vděční také zaměstnanci. "Než jsem tu začala, seděla jsem jen doma, protože nebyla žádné práce," říká Máaza Teshomeová," během toho, co protahuje žluté tkaničky do tmavozelených kožených bot. "Teď se mi žije mnohem lépe, můžu jíst zdravěji a kupovat si oblečení," říká.

Majitelka továrny má do budoucna ještě mnoho nápadu. Kromě Spojených států by chtěla expandovat do Kanady, Japonska, Španělska a na Taiwan. Chtěla by také rozšířit produkci a vyrábět i kabelky, dle stejného konceptu jako boty. Navrch biomateriál, uvnitř samozřejmě staré pneumatiky.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru