Společnosti Telefónica Czech Republic loni klesl čistý zisk o 29 procent na 8,7 miliardy Kč. Celkové konsolidované výnosy se snížily o 5,7 procenta na 52,4 miliardy korun.

Výsledky negativně ovlivnila silná konkurence hlavně ve službách pro malé a střední firmy. A na negativních číslech se podepsalo i snižování mezioperátorských poplatků.

Akcionářům chce firma jako před rokem vyplatit 40 Kč na akcii. Společnost to v pátek oznámila v tiskové zprávě.

Propad v zisku je přesto o zhruba 600 milionů mírnější, než předpokládali analytici.

Výnosy byly v souladu s odhadem. Výši čistého zisku pozitivně ovlivnilo zaúčtování odložené daňové pohledávky 709 milionů Kč na Slovensku, vliv na pokles mělo naopak snížení hodnoty aktiv v roce 2010.

Po očištění od těchto faktorů by zisk meziročně klesl o 5,7 procenta.

"Jsem rád, že i v podmínkách nadále náročného ekonomického a konkurenčního prostředí jsme splnili cíle pro rok 2011. K tomu nám pomohl lepší vývoj fixních i mobilních výnosů ve druhé polovině roku. Kromě toho jsme úspěšně realizovali náš program vedoucí k efektivnějšímu vynakládání provozních nákladů," uvedl finanční ředitel Jesús Pérez de Uriguen.

Dodal, že v posledním čtvrtletí roku firma zaznamenala solidní nárůst zákazníků ve všech hlavních oblastech.

Společnost chce navrhnout akcionářům výplatu celkové částky 40 korun na akcii. Ta se má skládat z výplaty dividendy 27 Kč na akcii a 13 Kč ze snížení nominální hodnoty akcií ze 100 na 87 Kč.

Loni firma vyplácela rovněž 40 Kč. Vedle toho chce společnost od akcionářů získat rámcový souhlas k odkupu až deseti procent vlastních akcií.

Podle analytika J&T Bank Milana Vaníčka může být nastíněný postup snížení hodnoty nominálu akcie opakovaný i v budoucnu.

"Tím by se výrazně zatraktivnil dividendový potenciál společnosti, respektive by se udržela současná absolutní výše dividendy i pro několik dalších let. Očekáváme, že tento impulz by měl být pro trhy pozitivní," uvedl.

Mobilních zákazníků přibývá

Počet mobilních zákazníků stoupl o 103 000 na 4,942 milionu. Množství tarifních klientů se přitom zvýšilo o 6,5 procenta na 3,05 milionu, což je rekordní podíl 62 procent.

Celkové výnosy z podnikání v mobilním segmentu klesly o 8,6 procenta na 26,13 miliardy. Nižší výnosy způsobily silné konkurenční tlaky, pokles mezioperátorských poplatků a nižší ceny roamingu. Průměrný měsíční výnos na zákazníka klesl o desetinu na 424 korun.

Konkurenční Vodafone loni zvýšil počet klientů o 139.000 na 3,313 milionu, T-Mobile výsledky oznámí příští týden.

Množství aktivních pevných linek se snížilo o pět procent na 1,58 milionu. Propad však byl pomalejší než v předchozích letech.

Počet internetových přípojek xDSL na pevných linkách se naopak zvýšil o osm procent na 872.000. Po předchozí stagnaci stoupl i počet přípojek O2 TV o pět procent na 136.000. Celkové výnosy z pevných linek klesly o sedm procent na 22,6 miliardy korun. Tržby z internetových služeb stouply o jedno procento na 6,05 miliardy.

Slovenská mobilní dceřiná společnost zvýšila loni počet zákazníků o třetinu na 1,16 milionu a celkové výnosy o 41 procent na 157 milionů eur.

Skupina loni investovala 5,6 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o necelé jedno procento. Investice plynuly zejména do rozšiřování pokrytí mobilní sítě 3G a také pevného vysokorychlostního internetu prostřednictvím technologie VDSL.

 

Celkový počet zaměstnanců skupiny se meziročně snížil o osm procent na 6890 lidí. Mzdové náklady klesly o více než devět procent.

Letos firma předpokládá investice až do 6,2 miliardy korun. U výnosů očekává lepší trend než v minulém roce a u marže provozního zisku čeká mírný pokles. Společnost očekává, že výnosy z fixních a mobilních služeb vysokorychlostního internetu společně s rostoucími výnosy na Slovensku budou hlavními oblastmi zlepšení výkonnosti výnosů v letošním roce.

Vybrané výsledky Telefónica Czech Republic

2011 2010

konsolidované výnosy z podnikání (mld. Kč) 52,4 55,6

HV (mld. Kč) 8,7 12,3

mobilní zákazníci (mil.) 4,942 4,839

pevné linky (mil.) 1,582 1,669

zdroj: Telefónica