Primátor Bohuslav Svoboda společně se zastupující šéfkou dopravního podniku Magdalenou Češkovou slíbili, že největší pražskou městskou firmu zbaví nálepky stroje na vysávání desítek milionů korun pro vlivné podnikatele a lobbisty. 

V DPP hodlají změnit systém pro zadávání veřejných zakázek a prostřednictvím forenzních auditů chtějí také důkladně prošetřit všechny podezřelé tendry z éry Martina Dvořáka, který dopravní podnik vedl od jara 2007.

"Těch podezřelých zakázek a kauz okolo dopravního podniku už je tolik, že se skoro bojím otevřít noviny nebo si pustit televizi. Mám pocit, že se denně objevuje něco nového. Ty informace mě velmi zneklidňují," řekl Svoboda.

Dejte nám čas

On i Češková však zároveň mají tradiční politické přání: trpělivou veřejnost. Svoboda přitom rovnou upozornil, že tentokrát prý nejde o účelovou hru se záměrem zdržovat.

"Jsem si vědom toho, že slovo audit se používá často a zpravidla nahrazuje snahu získat čas. Chci ale vycházet ze závěrů auditu, i proto musíme mít dostatek času, abychom získali podklady v takovém důkazovém objemu, abychom mohli buď konat, anebo říct, že ke konání není důvod," uvedl primátor.

Kontroloři se mají podle něj vrhnout především na kauzy, které se přetřásaly v médiích. A na které upozornil i Nadační fond proti korupci, podle něhož za pochybnými finančními transakcemi a nelegálním odčerpáváním desítek milionů z DPP stojí advokátní kancelář Šachta & partners a podnikatel Ivo Rittig. Ti však veškerá obvinění důrazně odmítají.

"Chceme prověřit především zakázky na prodej jízdních kuponů, velkoplošné obrazovky v metru, předražený tisk jízdenek, sms jízdenky, zakázky na biosložky do nafty, na komplexní bezpečnostní systém a také smlouvu s advokátní kanceláří Šachta & partners," dodal Svoboda.

Samostatnou kapitolou je prý vozový park. Audit má prověřit praskající podvozky souprav metra, poruchové převodovky tramvají typu T14 či vadná kola tramvají T15. "I to jsou věci, na které chceme získat odpovědi," podotkl Svoboda. 

Češková poprvé veřejně promluvila

Zastupující šéfka DPP Magdalena Češková, která vůbec poprvé veřejně vystoupila, představila plány na zdokonalení veřejných zakázek. Klíčovým dokumentem by měla být nová směrnice, která pravidla pro tendry upraví tak, že rozhodujícím kritériem bude vždy cena a transparentnost.

"Chceme, aby dopravní podnik byl transparentní a otevřenou společností," řekla Češková s tím, že dopravní podnik v inovovaném výběrovém řízení zvolí nové dodavatele IT služeb a také právního a poradenského servisu.