Celosvětový prodej mobilních telefonů loni stoupl o 11 procent na 1,77 miliardy zařízení. Nejvíc prodala opět finská společnost Nokia, její tržní podíl ale klesl; následují jihokorejský Samsung a americká firma Apple. Uvedla to ve středu analytická společnost Gartner.

Vedoucí Nokia loni ztratila přes pět procentních bodů ze svého tržního podílu, prodala 422,5 milionu telefonů proti 461,3 milionům předloni a měla 24 procent trhu. Samsung zvýšil prodej o téměř 12 procent na 314 milionů zařízení, Apple rostl o 92 procent na 89,3 milionu telefonů a předstihl tak jihokorejskou firmu LG.

Poptávka po takzvaných chytrých mobilních telefonech s operačním systémem se v roce 2011 zvýšila o 58 procent na 472 milionů přístrojů. Jedničkou v této rychle rostoucí kategorii se stal díky rekordnímu prodeji Apple, který získal tržní podíl 19 procent.

Největší podíl mezi mobilními operačními systémy měl v posledním čtvrtletí loňského roku Android od americké firmy Google s 51 procenty trhu. Následuje iOS od Apple s 24 procenty a Symbian s 12 procenty.

"Odhady růstu pro letošní rok pro celý trh jsou okolo sedmi procent, zatímco růst prodeje smartphonů by měl zpomalit na zhruba 39 procent," uvedla analytička Gartneru Annette Zimmermannová.

Východní Evropa zaznamenala podle Zimmermannové ve čtvrtém čtvrtletí růst o devět procent. Pozici největšího hráče na trhu si udržela Nokia, i když Samsung zvýšil svůj podíl díky nabídce telefonů s operačním systémem Android.

mobily prodej2011
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru