Když před několika lety oznámil, že přivede na české koleje zbrusu nové vlaky, které pro něj vyrobí Švýcaři, málokdo mu věřil. Nyní již projekt černého Leo Expressu nabírá velmi reálné obrysy a přípravy na první jízdu se blíží.

Majitel nového soukromého dopravce Leoš Novotný totiž v pátek převzal první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. S nimi bude už od prosince jezdit na trase Praha–Ostrava, kde již konkuruje Českým drahám další soukromník RegioJet podnikatele Radima Jančury.

Leoš Novotný odpovídal na dotazy čtenářů
v on-line chatu
-
ODPOVĚDI NAJDETE ZDE

Novotný však má další plány na rozvoj projektu, který ho zatím stál nejméně miliardu a půl korun. „Naše vlaky by měly Prahu postupně propojit s Brnem, Českými Budějovicemi a také s Vídní. Zajímavá je i trasa Břeclav–Ostrava,“ tvrdí.

V byznysu už od  patnácti

Nyní šestadvacetiletý muž má s byznysem zkušenosti již od patnácti let, kdy začínal pracovat pro svého otce – bývalého majitele potravinářského kolosu Hamé. Nynější projekt Leo Express je proto logicky financován z peněz Novotného staršího, ale zčásti dalšími investory pod firmou Aakon Capital, kterou Novotný mladší založil po studiích na britské univerzitě Warwick a několikaleté praxi v investičních bankách v Londýně, Vídni a v Moskvě. On je šéfem představenstva, jeho otec je v dozorčí radě.

V osmnácti jsem už byl manažerem v Hamé, měl jsem na starosti zahraniční příležitosti. Po maturitě na gymnáziu jsem udělal přijímací zkoušky na britskou univerzitu, kde jsem vystudoval teoretickou ekonomii a finance,“ vypráví rodák z Uherského Hradiště, který sám sebe označuje za ex investičního bankéře.

„Prostě jsem po pár letech v bankách usoudil, že je výhodnější vyhledávat investiční příležitosti pro svou vlastní firmu,“ vysvětluje.

Vlaky - ziskový byznys

Černé vlaky jsou jednou z investic. Už v roce 2009 usoudil, že železniční doprava v Česku zdaleka nemusí být ztrátovým byznysem. S kolegy spočítali, že když koupí úplně nové, nízkonákladové vlaky a investují do nových technologií, dostanou se na polovinu provozních nákladů Českých drah.

„Hlavně díky tomu, že vlaky mají poloviční hmotnost. Za průjezd po kolejích budeme platit mnohem méně než vlaky z devadesátých let minulého století,“ vysvětluje.

"Vyhodnotili jsme si celkem 21 klíčových kritérií, podle kterých se lidé rozhodují při výběru svého přepravce, a celý koncept naší nové vlakové dopravy jsme tomu přizpůsobili. Věříme, že dnes jsme ve všech těchto parametrech nejlepší," dodává. Rychlejší než Pendolino Českých drah nebudou. „To ale ani nebyl cíl.“

Začínal s kečupy

Díky podniku svého otce poznal, co skutečně znamenají podnikání, řízení a rozhodování. „V patnácti jsem začínal na balicí lince kečupů v Hamé. Ale pak jsem si samozřejmě vyzkoušel manažerské pozice. Dokonce jsem na rok střední školu přerušil, protože jsem dělal byznys Hamé v Rumunsku a v Moskvě. Bylo to důležité,“ vysvětluje.

Tvrdí, že v Hamé se sice důkladně naučil, co je to byznys, ale stejně by ve firmě nezůstal. Baví ho objevovat nové projekty, u jednoho jediného by život strávit nechtěl. A zúročuje tak praxi z investičních bank v Londýně, Vídni či Moskvě.

„Šéfové v bance ve Vídni byli spokojeni, že dokážu s majiteli firem mluvit, odpovídat jim na jejich otázky, že je chápu, což mí kolegové analytici, kteří znali jen teorii, většinou nedokázali,“ říká.


Je Leo Express jeho jediný projekt? Věří, že se dokáže prosadit na českých kolejích? Jaké k tomu použije zbraně? A co vše ještě čeká černé vlaky, než svezou první cestující?

Na tyto a další otázky odpovídal Leoš Novotný, majitel firmy Leo Express.

Redakce: Omlouváme se, ale z časových důvodů nemohl Leoš Novotný zodpovědět všechny dotazy,
z důvodů lepšího čtenářského komfortu, jsme nezodpovězené otázky zneviditelnili.


Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, fandím vám a přeji, aby servis v nové kavlitě na našem trhu, který bohužel upřednostňuje "low cost", vyšel. Chtěl bych se zeptat, zda skutečně plánujete vyjet na trasu až v prosinci. Chtěl bych se zeptat, zda bude možné zakoupit cestovní doklady přes internet, včetně pohodlného výběru konkrétního místa. A poslední otázka, dostanete se s rychlostí na trase Praha - Ostrava pod 2 hodiny 50 minut nebo budete rovněž "přibržděni", jako jiné vlaky?
Leoš Novotný
Dobrý den, vozidlo bude v ČR na jaře letošního roku, musí absolvovat potřebné zkoušky a po schválení Drážním úřadem bude nasazeno do plného provozu. S tímto plným provozem počítáme v prosinci 2012. Internet? Samozřejmě ano, chceme jej využívat jako jeden z klíčových distribučních kanálů. Pokud bychom se srovnali s Pendolinem, náš vlak by do Ostravy dojel jen o 4min později.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, v jakých odvětvích kromě železniční dopravy vidíte v ČR do budoucna největší potenciál?
Leoš Novotný
Dobrý den, obecně velký potenciál vidím v hromadné dopravě, i vzhledem ke stavu české dálniční infrastruktury. Určitě jednou ze zajímavých oblastí pro investice je energetika.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete vyrazit i na trasu Praha - Děčín? Případně kdy a jak často? Budete mít i nějaké zvýhodněné roční jizdenky jako mají ČD IN 100. Flat jízdenku na rok? Děkuji
Leoš Novotný
Ano, i tato trasa je podle nás výhledově tržně zajímavá a rádi bychom v budoucnu "dělali radost" i cestujícím do Děčína. Co se týče času, vzhledem k tomu, že trasa je na harmonogramu MD jako jedna z těch, které se budou soutěžit, utkáme se o provoz "v závazku" již letos. Na Vaši druhou otázku: určitě počítáme s komplexním systémem slev.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Novotný. Jako svému krajanovi Vám velmi fandím. Líbí se mi, že na rozdíl od "žlutého" konkurenta v klidu a bez humbuku připravujete byznys a máte výsledky. Mohu se těšit na komfortní vlakové spojení do Vídně přes Staré Město ?
Leoš Novotný
Dobrý den, jako jednu z našich dalších tras připravujeme mj i linku z Vídně do Ostravy, ale ještě řešíme, kde konkrétně budeme zastavovat. Každopádně nabídneme cestujícím maximální komfort a kvalitní služby.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, proč dělíte vlak na třídy? Nestačila by jen jedna "kvalitní"? Kdyby místo Economy Class byla Bussiness Class, bylo by to mnohem pohodlnější. V dnešní době jsou třídy dle mého názoru přežitek. I Regiojet má ve všech vozech kožené sedačky. Tudíž jízda ve Vašé Economy Class asi nebude tak pohodlná jako v Regiojetu, nebo si myslíte opak? Děkuji za odpověď.
Leoš Novotný
Pohodlnost jízdy nespočívá v typu materiálu povrchu sedačky, ale v její ergonomii a možnosti individuálního nastavení. Proto mohu říct, že naše sedačky budou výrazně pohodlnější než v RJ. Přijďte si to zkusit v prosinci.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, pane Novotný, kdy předpokládáte zahájení provozu na trati Praha - České Budějovice a za jaký čas budou Vaše vlaky schopny tuto trať ujet? Děkuji a přeji mnoho úspěchů!
Leoš Novotný
Dobrý den, jsme před podpisem smluv na dodávky a financování vozidel na tuto trasu. Očekáváme, že naše vlaky zvládnou trasu P-CB výrazně pod 2 hodiny.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete jezdit i do zahraničí (tedy nejen na Slovensko, ale i do jiných zemí)? Pokud ano, s jakými zahraničními společnostmi chcete mezinárodní linky provozovat? DB, Eurobahn, Alex/Vogtlandbahn, ÖBB, WESTbahn, PKP, ...
Leoš Novotný
Dobrý den, do zahraničí skutečně plánujeme jezdit. V tuto chvíli vyhodnocujeme možnosti založení dceřiných společností i spolupráci s některými z Vámi jmenovaných dopravců.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, budou Vaše jízdenky kompatibilní s jízdenkami ostatních dopravců? Bydlím v Opavě a Regiojetem nejezdím kvůli tomu, že bych musel kupovat 2 jízdenky zvlášť. Přitom z Opavy jezdí desítky lidí do Čech, Olomouce atd. Je to věčný problém, který, doufám, bude jednou vyřešen. Jinak přeji hodně štěstí.
Leoš Novotný
Dobrý den, tuto problematiku uznávání jízdních dokladů již dnes řešíme s Českými drahami i Ministerstvem dopravy a věříme, že v den zahájení našeho plného provozu v prosinci si již budete moci koupit jednu jízdenku a cestovat dvěma dopravci.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, kdy plánujete nástup na lukrativní trať Praha-Hradec Králové? Děkuji.
Leoš Novotný
Dobrý den, v tuto chvíli o nasazování našich nových jednotek na této trase neuvažujeme, ale nevylučuji, že se to v budoucnu může změnit.
Čtenářský dotaz
dobrý den, jak velkou vidíte šanci, že za pět let bude LE součástí DB, ČD, ÖBB či jiného dopravce? Jste ochotni se pustit i do dalších, nedotovaných tratí, jako je např. Praha -Brno, kde ale ČD dále dostanou dotace? děkuji
Leoš Novotný
Dobrý den, Naopak. Celá strategie LEO Express je stavěna tak, abychom zůstali nezávislým středoevropským dopravcem - díky inovativnímu a nízkonákladovému konceptu věříme, že těmto národním dopravcům (především tomu českému) budeme zdravou konkurencí, která pro cestující bude mít pozitivní efekty ve zlepšených službách.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, přeju hodně spokojených zákazníků:-) Mám dva dotazy: 1.Budete jezdit i jinam než na severní Moravu? Co třeba SZ Čechy? 2. Můžete prozradit něco o osobním životě?:o) Díky
Leoš Novotný
Dobrý den, děkuji za přání. Trasa z Prahy do Ostravy je naší první a následovat budou další. V budoucnu chceme přepravovat cestující i v regionu SZ Čech, např z Prahy do Ústí n.L.
Čtenářský dotaz
Dobry den, Cituji: "Vyhodnotili jsme si celkem 21 klíčových kritérií, podle kterých se lidé rozhodují při výběru svého přepravce." Jake jsou vase kriteria? Muzete je prosim vyjmenovat? JS
Leoš Novotný
Dobrý den, první skupinou kritérií jsou parametry, které se týkají ceny, druhou rychlost přepravy, třetí standard pohodlí, dále koncept cateringu, spoustu kritérií jsme definovali v rámci informačních technologií či palubních služeb, atd.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, plánujete vstup na dotované tratě? Můžete prosím konkretizovat v jakých krajích? A s jakými soupravami =) Děkuji za odpověď
Leoš Novotný
Dobrý den, plánujeme vstup na dotované trasy v rámci celé České republiky, závisí to především na Ministerstvu dopravy, které určuje pořadí vypisovaných tendrů.
Čtenářský dotaz
Vim,že je to předčasna otazka,ale kde a jak budete mit zajištovan servis vozovych jednotek.Budete soupravy vozit vyrobci do SCH,nebo uvažujete o budovani servisniho centra.Děkuji
Leoš Novotný
Dobrý den, kvalitní údržba je jedním z klíčových parametrů úspěchu železničního dopravce. My jsme se dohodli se švýcarským výrobcem na konceptu tzv. "full maintenance", kdy nám za předem dohodnutých podmínek garantuje 98% disponibility vozidel. Tato švýcarská firma bude údržbu našich vlaků provozovat v Bohumíně.
Čtenářský dotaz
Pozdravujem Vas pan Novotny, V prvom rade Vam drzim palce. V clanku sa pise o internete. Ako rychli a dostupny internet bude? Kolko bude pripojenie stat cestujuceho? Druha otazka sa tyka GSM signalu, pocul som o zosilovacoch v zahranicnych vlakoch. Planujete nieco podobne? Dakujem
Leoš Novotný
Dobrý den, v našich vlacích zavádíme velmi sofistikované řešení dodávané přední světovou IT firmou Nomad Digital, která nám garantuje "systém agregace", jenž budeme využívat jako jediný dopravce v ČR. Nelze nyní uvést přesnou rychlost připojení, ale víme, že budeme v tomto minimálně srovnatelní se západní Evropou. Co se týče GSM signálu, skutečně plánujeme použití zesilovačů.
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru