Teploty hluboko pod bodem mrazu Jaderné elektrárně Temelín nevadí, spíše naopak. Elektrárna vyrábí o několik tisíc kilowatthodin energie více než v letním období.

Důvodem je lepší chlazení vody, která proudí do chladicích věží, řekl ve středu mluvčí elektrárny Marek Sviták.

Leden podle něj tradičně patří k měsícům, kdy elektrárna Temelín vyrábí nejvíce elektřiny v průběhu roku. Tří z pěti nejvyšších měsíčních výrob dosáhla elektrárna právě v prvním měsíci roku. Výjimkou nebyl ani letošní leden, kdy Temelín dodal do sítě čtvrtou nejvyšší měsíční výrobu – 1,508 miliardy kilowatthodin elektřiny.

"Na toto období zpravidla nejsou plánovány odstávky a díky nízkým teplotám se lépe ochlazuje voda v chladicích věžích. Čím je voda studenější, tím je díky lepší účinnosti vyšší výkon turbín," vysvětlil vedoucí provozu elektrárny Temelín Bohdan Zronek.

I tak se Temelín na mrazivé teploty připravuje. Provádí se kontroly zařízení, zejména vzduchotechniky, a přizpůsobuje se provoz chladicích věží. Pro něj má elektrárna několik režimů, které se využívají v závislosti na okolní teplotě.

"Při velkých mrazech stačí k chlazení i jedna ze dvou chladicích věží pro každý blok. Tím také preventivně předcházíme namrzání vestaveb ve věžích," dodal Zronek.

Pozornosti techniků neunikne ani teplovod do Týna nad Vltavou. Tam energetici kontrolují, zda nejsou na trase přiváděče místa, která by mohla zamrzat a poškodit teplovod.

Odolností elektrárny Temelín vůči extrémním mrazům se odborníci zabývali nedávno při zátěžových testech Evropské unie. Například hodnotili, jak se elektrárna vypořádá s mrazy minus 46 stupňů Celsia trvajícími celý měsíc. Při těchto extrémních teplotách by mohla zamrznout nafta v potrubních trasách, které slouží k doplňování paliva do dieselgenerátoru, jenž je záložním zdrojem elektrického napájení.

Elektrárna je i na tyto stavy připravena.

"Vlastní nádrže nafty mají dostatečnou kapacitu, která zabezpečí provoz dieselgenerátoru po dobu až tří dní, a jsou odolné i vůči extrémním teplotám. Další zásobní nádrže jsou od dieselgenerátorů vzdáleny pouze několik stovek metrů, a převoz paliva by tak byl záležitostí několika minut," uvedl Sviták.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru