České aerolinie prodaly Českému aeroholdingu za 530 milionů korun svoji dceřinou společnost Holidays Czech Airlines, která se zaměřuje na charterové lety.

Serveru iDnes.cz transakci potvrdila mluvčí Českého aeroholdingu Michaela Lagronová. Částka je už zaplacená, cena vyplynula ze znaleckého posudku.

Holidays Czech Airlines se zaměřují na nepravidelnou charterovou dopravu. Od jarního letového řádu má společnost převzít kvůli úsporám i provoz sedmi turbovrtulových letadel ATR z flotily ČSA. Proti tomu protestovali na začátku prosince piloti.

Server uvedl, že ještě v roce 2010 znalci stanovili cenu firmy Holidays Czech Airlines na 181 milionů korun. Podle Lagronové je rozdíl daný tím, že posudek za rok 2010 vznikal k jiným účelům a firma se mezitím také zvětšila a uzavřela nové smlouvy.

"Teď se posudek dělal už jako na samostatnou a již fungující dceřinou společnost s vyšším počtem letadel, větším počtem zákazníků a již jasnějším ekonomickým potenciálem," řekla serveru mluvčí.

K charterům odešli i piloti

Piloti ČSA uzavřeli v prosinci s Českým aeroholdingem memorandum o porozumění, přičemž se dohodli na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.

 

Podle serveru je důvodem snaha ušetřit. Platové podmínky v Holidays totiž více odpovídají počtu nalétaných hodin, zatímco v ČSA tvoří větší část platu fixní složka.

ČSA dostaly už v závěru roku 778 milionů korun za své dceřiné společnosti Czech Airlines Handling a CSA Services. Ještě do konce dubna dostanou další stamiliony za údržbu letadel ve firmě Czech Airlines Technics, podle posledního posudku by mohlo jít o částku 400 milionů korun.

Aeroholding platí zatím ČSA za dceřiné firmy z vlastních zdrojů, tedy hlavně ze zisků Letiště Praha, napsal iDnes.cz. ČSA dosud nezveřejnila auditované hospodářské výsledky za loňský rok. V roce 2010 snížily ČSA provozní ztrátu na 1,1 miliardy korun z předchozích 3,2 miliardy Kč. Výnosy aerolinek klesly na 16 miliard Kč z 19,7 miliardy v roce 2009.

ČSA ubývají cestující

Českým aeroliniím loni klesl počet přepravených pasažérů meziročně o 7,5 procenta na 4,25 milionu. Na dnešním setkání s novináři to řekl viceprezident Českých aerolinií pro obchod a marketing Jiří Marek. Pokles je důsledkem snižování počtu letadel a přepravních linek v souvislosti s úsporným programem v rámci restrukturalizace, uvedl.

Podle firmy je nicméně větší než sedmiprocentní pokles částečným úspěchem. Celkový počet letů, který ČSA loni uskutečnily, se meziročně snížil o 17,4 procenta, obsazenost letadel se ale zvýšila na 69,3 procenta.

"Díky restrukturalizačnímu plánu a postupné proměně dopravní sítě se daří zvyšovat obsazenost letadel. Ta se postupně přibližuje průměru AEA (sdružení evropských leteckých dopravců), i když v roce 2011 tento trend mírně zpomalil," uvedl prezident ČSA Philippe Moreels.

ČSA podle Marka mají proti velkým evropským leteckým dopravcům nevýhodu v tom, že neprovozují dálkové lety. Většina cestujících ČSA létá v rámci evropského prostoru, není proto možné výsledky ČSA srovnávat s celkovými výsledky dopravců AEA, kam se promítají i transoceánské lety, ale spíše s hodnotami v rámci Evropy, řekl Marek.

Hlavní tuzemský konkurent ČSA, Travel Service, loni přes výkyvy v poptávce a stále rostoucí ceny paliva zaznamenal úspěšnou sezónu a počet přepravených zákazníků navýšil na 3,5 milionu.