Maďarská státní letecká společnost Malév je bez peněz. Jen pár hodin po tom, co vláda zahájila přípravu k restrukturalizaci dlouhodobě ztrátového podniku s cílem zabránit bankrotu, management podniku oznámil, že od února má nedořešené financování.

Kabinet firmu považuje za strategicky důležitou a naznačil jí podporu. Malév se na ročním obratu budapešťského letiště podílí asi ze 40 procent.

"Výkonný ředitel Lorant Limburger na dnešní schůzi vedení informoval správní radu, že přes vytrvalé zlepšování obchodních výsledků je financování podniku počínaje koncem ledna neudržitelné a není dořešeno," uvedl podnik v tiskové zprávě. Podnik ale přiznává, že varianty řešení jsou značně omezené.

Situaci maďarských aerolinek značně zkomplikovalo nedávné oznámení Evropské komise. Ta uvedla, že Malév musí vrátit státní pomoc v řádu stovek milionů dolarů, kterou dostal v letech 2007 až 2010. Částka, kterou má firma vracet, podle agentury Reuters odpovídá tržbám podniku za celý rok 2010.

Malév uvedl, že se mu podařilo s americkou společností International Lease Finance Corporation (ILFC) dohodnout na pokračování spolupráce. ILFC je leasingovou společností, která Malévu pomohla financovat nákup 22 osobních letadel.

Vedení aerolinií musí do konce tohoto týdne vypracovat plán, který nastíní jak se vypořádat se správou likvidity. Malév tak v zásadě apeluje na vládu, aby pomohla situaci řešit, jak dříve slíbila.

Neúspěšná privatizace

Maďaři se snažili aerolinie Malév privatizovat hned po pádu komunismu v roce 1989, zatím ale neúspěšně. Celkem se po revoluci tamní vláda snažila firmu privatizovat už pětkrát. Po poslední neúspěšné privatizace kabinet v v Malévu v roce 2010 odkoupil zpět bez pěti procent celý podíl. Společnost zaměstnává zhruba 2600 lidí.

Malév hospodařil v roce 2010 se ztrátou asi 24,6 miliardy forintů (zhruba 2,1 miliardy Kč), začátkem tohoto roku ale management předpověděl výrazné zlepšení hospodaření na provozní úrovni. Firmě se daří zvyšovat tržby a lepší je také obsazenost letadel.

Už několik měsíců se spekuluje o tom, že zájem o maďarské aerolinky má český Travel Service. Ten je v Maďarsku hlavní hráčem na charterovém trhu a Malév jeho největším konkurentem.