Buničinu, přesněji takzvanou máčenou kartonáž, zavádí do výroby sušický výrobce nápojových a potravinářských obalů firma PAP.

Investicí za 60 milionů korun do linky na výrobu biologicky odbouratelného materiálu chce částečně nahradit nynější produkci nezničitelných polystyrenových a polypropylenových kelímků a pohárků. Dodává je mimo jiné do téměř poloviny českých automatů na kávu.

Společnost PAP, která patří už několik let do italského koncernu Dopla, vznikla před druhou světovou válkou jako výrobce voskovaných obalů na potraviny.

V šedesátých letech přešla plně na plastový materiál a teď přichází další zásadní změna. V květnu spustí linku na výrobu části svého sortimentu z máčené kartonáže, tedy buničiny - biologicky odbouratelné suroviny, která se po několika měsících na skládce rozpadne.

„Stavební a technologické náklady dosáhnou zhruba 60 milionů korun. Je to vlastně výsledek naší spolupráce se španělskými a italskými partnery. Ti se podílejí spolu s námi na financování, PAP to bude vyrábět. Bude to takový návrat k materiálu, který je šetrný k životnímu prostředí,“ komentuje nový projekt generální ředitel PAPu Stanislav Karas, muž, který šéfuje této firmě už přes dvacet let.

Jména partnerských firem neprozradil. Společně ale založili společnost PULP5, která projekt financuje a výrobky bude prodávat. Podle Karase zkrátka přichází doba, kdy zákazníci oceňují ekologicky šetrné technologie a materiály. I když je pravda, že hlavní část nové produkce půjde zatím spíš do Španělska a Itálie, zatímco v Česku budou alespoň zpočátku stále ještě převládat kelímky a pohárky, vyrobené z ropy – tedy zmíněného polystyrenu a polypropylenu.

Cena závisí na ropě

Oba materiály dodávají PAPu chemičky kralupský Synthos (kdysi Kaučuk) a litvínovský Unipetrol ve formě granulátu. Jeho cena je závislá na ceně ropy a úměrně s její cenou rostou i pořizovací náklady na surovinu PAPu. Zdraží li ropa, zdraží se i vstupní náklady PAPu. A případně tedy i sušické kelímky nebo pohárky v automatech na kávu.

PAP je jediným výrobcem jednorázových pohárků pro nápoje v Česku, částečně vyrábí i kelímky pro jogurty, krémy a další potraviny. V tomto oboru ale dominuje českému trhu světový koncern Greiner s výrobním závodem v moravských Slušovicích.

PAP hospodaří s ročním obratem na 650 milionů korun, v Sušici a této části šumavského podhůří patří svými 200 zaměstnanci k největším zaměstnavatelům. Loni PAP vyrobil přes dvě miliardy nápojových pohárků, kelímků pro mlékárny i talířků a dalšího plochého plastového nádobí na jedno použití.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru