Česká agentura CzechInvest přichází s novou iniciativou, která by měla do střední Evropy, optimálně pak do České republiky, přilákat nové investory. Cílem je propagace celého regionu střední Evropy jako stabilního a investičně zajímavého celku s kvalifikovanou a produktivní pracovní silou.

"Oslovili jsme několik partnerů a prověřujeme možnosti spolupráce. Uvědomujeme si, že mezi jednotlivými agenturami panuje rivalita, primárním cílem této iniciativy je ale dostat společnými silami investory do středoevropského regionu, a být tak společně konkurenceschopnější mimo jiné vůči východoevropským či balkánským zemím," potvrdila týdeníku Ekonom mluvčí CzechInvestu Štěpánka Filipová.

Společnými silami by se český CzechInvest, slovenské SARIO a Polská agentura pro informace a zahraniční investice (PAIiIZ) měli obracet hlavně na potenciál ní investory z Asie a Spojených států. Vyloučeno není ani to, že se ke spolupráci připojí i Rakušané.

Původně měli být podle informací týdeníku Ekonom k iniciativě přizváni i Maďaři, současné dění v zemi však není ve vztahu k zahraničním investorům ideální reklamou, a tak k iniciativě pravděpodobně přizváni nebudou.

Větší lepší než menší

"Věřím v koncept „coopetition“ – tedy v tvrdou soutěž, při níž se ale dá i kooperovat. Není od věci nejprve společně nechat koláč vyrůst a teprve pak se na něj vrhnout, než se prát o jeden malý koláček,“ komentoval ideu pro týdeník Ekonom generální ředitel slovenské agentury SARIO Róbert Šimončič.

„Podobný model funguje například v Jižní Americe. A myslím, že můžeme najít zajímavý způsob, jak region propagovat a pak se o investory „poprat“. Chtěl bych, aby se to podařilo spustit brzy,“ dodává Šimončič.

Jak konkrétně by spolupráce měla vypadat ještě není jasné, protože iniciativa je teprve na počátku.

„Ideální by bylo, kdyby ji zaštítil někdo nezávislý, například v rámci Višegrádské čtyřky, případně jiná nezávislá organizace, protože je jasné, že v lákání investic jsme jinak soupeři,“ říká Jan Havelka, zakladatel a dlouholetý ředitel CzechInvestu a nyní poradce generálního ředitele slovenského SARIO.

banner 2
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru