Hodnota zabaveného paliva dosahuje podle berních úředníků 17 milionů korun - počítáno bez spotřební daně a DPH. Prodejem tohoto množství benzinkám by však firma utržila přes 36 milionů.

Podle informací mluvčí Generálního finančního ředitelství Jaroslavy Musilové se jednalo o tranzit nafty do Česka z nejmenované země přes území Polska.

"Z pohledu zabaveného množství jde o náš největší zátah na podvodníky s pohonnými hmotami. A vůbec poprvé jsme s pomocí celní správy zasahovali na železnici. Ve sledování dovozu prostřednictvím vlaků budeme samozřejmě pokračovat,“ říká Musilová.

Podrobnosti tajné

Daňová správa zatím odmítla zveřejnit podrobnosti celého podvodu. Věc teprve šetří a Musilová odmítla říci, kdo za celým podvodem stojí. Pro berní správu představuje exekuce vlaku situaci, s jakou dosud neměla zkušenost.

Exekuované automobilové cisterny – dosud největší jednorázový zátah představoval loni deset zadržených kamionů – lze bez problémů do některého ze státních skladů převézt. U vlaku, dlouhého několik set metrů, je to složitější. Berní správa musela například na vlastní náklady sehnat novou tažnou lokomotivu. Jednoduché není ani přečerpání a uložení tak velkého množství paliv.

Podle šéfa Společenství čerpacích stanic v ČR Ivana Indráčka jde o husarský kousek. „Tím, jak berní správa spolu s celníky začala důsledněji šlapat na paty podvodníkům s dováženými palivy po silnici, se černý obchod přesunul na železnici. Zabavit celý vlak je pro podvodníky mnohem větší rána než jim zajistit několik autocisteren,“ reaguje Indráček.

Pumpaři – nejmenší sítě i ty největší typu Benziny – přicházejí kvůli bujícím podvodům a prodeji nezdaněných paliv o velkou část tržeb. Podvodníci kvůli neodvedené dani mohou totiž prodávat vybraným čerpacím stanicím s výraznou slevou a takovému cenovému dumpingu nejsou poctiví pumpaři schopni konkurovat.

Princip podvodu se nemění

Princip podvodu se stále opakuje – palivo ještě během přepravy několikrát změní vlastníka a v řetězci často účelově založených firem některá „náhle“ zkrachuje a daň nezaplatí. Podobnými fintami přichází stát ročně podle odhadu ministerstva financí o víc než pět miliard korun.

Časově nejrozsáhlejší zátah na podvodníky uspořádala daňová správa spolu s celníky loni v zimě. Na tři dny obsadili inspektoři a celníci hraniční přechody s Rakouskem a Německem. Během této doby zkontrolovali přes stovku kamionů a pět cisteren s podezřením na podvod zabavili.

Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru