Ironická road-movie Rodina je základ státu Roberta Sedláčka o fenoménu tunelování v Česku je nejlepším domácím filmem roku 2011. Proměnila polovinu nominací a získala čtyři Ceny české filmové kritiky.

Sedláček je základ

Její tvůrce si dnes v pražském klubu SaSaZu přišel pro ocenění za režii i scénář. Producent Radim Procházka převzal cenu za nejlepší film a zabodovala i Simona Babčáková, kterou publicisté odměnili za výkon ve vedlejší roli v tomto snímku.

Nejlepším dokumentem byl vyhlášen projekt Martina Marečka, Víta Klusáka a Filipa Remundy Pod sluncem tma. Je konfrontací různých světů a přístupů k životu postavenou na příběhu dvou českých expertů na rozvojovou spolupráci v Zambii. Loni zvítězil na mezinárodním festivalu v Jihlavě.

Ceny kritiky za kameru Vladimíra Smutného a herecký výkon Vladimíra Javorského v hlavní roli dostalo drama Poupata ze světa zoufalých vztahů a charakterů, jehož hrdinové se chtějí vymanit z osudově daného prostředí a žít normální život.

O jeho scenáristovi a režisérovi Zdeňku Jiráském se v kuloárech hovořilo v souvislosti s oceněním v kategorii Objev roku, které uděluje RWE.

Nakonec si je odnesl rovněž debutující producent, scenárista a režisér Václav Kadrnka za snímek Osmdesát dopisů.

Kritici dále ocenili za výkon v hlavní roli Annu Geislerovou a za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli Hynka Čermáka - oba v Hřebejkově snímku Nevinnost.

Režisér Jan Hřebejk za herečku, která je v USA, ocenění převzal. S cenou kritiky odešli Ondřej Ježek a Petr Kružík za hudbu ke snímku Tomáše Luňáka Alois Nebel.

Výsledky

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI

Rodina je základ státu – Simona Babčáková

Dům – Taťjana Medvecká
Nevinnost – Anna Linhartová

NEJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI

Nevinnost – Anna Geislerová

Poupata – Malgorzata Pikus
Rodina je základ státu – Eva Vrbková

CENA RWE PRO OBJEV ROKU

Osmdesát dopisů - Václav Kadrnka

Poupata - Zdeněk Jiráský

NEJLEPŠÍ SCÉNÁŘ

Rodina je základ státu – Robert Sedláček

Dům – Zuzana Liová
Poupata – Zdeněk Jiráský

NEJLEPŠÍ KAMERA

Poupata – Vladimír Smutný

Alois Nebel – Jan Baset Střítežský
Nevinnost – Martin Šácha
Osmdesát dopisů – Braňo Pažitka
Rodina je základ státu – Petr Koblovský

NEJLEPŠÍ PŮVODNÍ HUDBA

Alois Nebel – Petr Kružík a Ondřej Ježek

Nevinnost – Vladivojna La Chia
Poupata – Martin Přikryl

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VE VEDLEJŠÍ ROLI

Nevinnost – Hynek Čermák

Perfect Days – I ženy mají své dny – Ondřej Sokol
Rodina je základ státu – Jiří Vyorálek

NEJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNÍ ROLI

Poupata – Vladimír Javorský

Alois Nebel – Miroslav Krobot
Rodina je základ státu – Igor Chmela

NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM

Pod sluncem tma – producent Hypermarket Film, režie Martin Mareček

Divadlo Svoboda – producent Endorfilm, režie Jakub Hejna
Vše pro dobro světa a Nošovic – producent Hypermarket Film, režie Vít Klusák

NEJLEPŠÍ REŽIE

Rodina je základ státu – Robert Sedláček

Alois Nebel – Tomáš Luňák
Poupata – Zdeněk Jiráský

NEJLEPŠÍ FILM

Rodina je základ státu – producent Produkce Radim Procházka, režie Robert Sedláček

Alois Nebel – producent Negativ, režie Tomáš Luňák
Poupata – producent Cineart Tv Prague, režie Zdeněk Jiráský