Letitá americko-česká pivní válka o známky českobudějovických piv dostává nový rozměr. Americká pivovarnická skupina Anheuser-Busch koupila společnost Budějovický měšťanský pivovar (BMP).

Dostala se tak k části jejích registrovaných ochranných známek s názvem Budweiser Bier. Američané si tím zároveň otevírají cestu k případné privatizaci čtvrtého největšího producenta piva v Česku – národního podniku Budějovický Budvar.

Američané jsou od roku 2008 součástí největší světové pivovarnické společnosti Inbev.

Označení Budweiser používá nejen BMP, ale ve světě ještě častěji Budvar. Oba pivovary se s Anheuser-Busch o název Budweiser po světě soudí roky. Podle ředitele Budvaru Jiřího Bočka je z celé transakce patrné, že Anheuser Busch nebude v Česku vařit pivo, ale jde mu především o kontrolu duševního vlastnictví.

"A také si chce vytvořit předpoklad pro zapojení do případné privatizace Budějovického Budvaru po jeho transformaci na akciovou společnost s cílem získat pro sebe celosvětovou exkluzivitu pro značku Budweiser," říká Boček.

Kontroverzní majitel Savov

Firmu BMP, která patří v Česku k menším pivovarům, prodala Američanům společnost Harvestor. V ní je akcionářem František Savov, podnikatel spojovaný s kontroverzními obchody kolem někdejšího svazáckého majetku. Ovládá mimo jiné i knižní vydavatelství Mladá Fronta a média jako je E15, Sedmička, Strategie nebo dětská Mateřídouška.

Harvestor nejprve rozdělil BMP na samostatnou firmu Pivovar Samson, na kterou přešel majetek, technologie i zaměstnanci původního pivovaru a která nadále patří Harvestoru. Ve zbytkové části BMP, kterou následně koupil Anheuser-Busch, zůstaly ochranné známky a nevelké pozemky se zdrojem vody.

Názor Petra Honzejka

O prodeji Budvaru se mluví přes deset let. To, že se tak ještě nestalo, nedává ekonomický smysl.

Celý komentář Petra Honzejka ZDE

Samson a Budweiser Bier

Je otázka, za jakých podmínek a zda vůbec bude moci nyní Pivovar Samson dál prodávat svá piva s označením Samson a zároveň Budweiser Bier. Mediální zástupce Savova a Pivovaru Samson Michal Donath tvrdí, že celá transakce s Anheuser Busch souvisí s plánovanou zahraniční expanzí pivovaru.

"Všechny ochranné známky považujeme za velmi potřebné a pro pivovar důležité," cituje Donath Savova. Detaily celé transakce, včetně prodejní ceny, jsou podle něj předmětem obchodního tajemství.

Budvar a někdejší Budějovický měšťanský pivovar vedou s Američany o označení Budweiser více než stovku sporů. Prodej BMP může podle lidí z branže částečně přispět k prosazení zájmů Anheuser- Busch a tedy jeho expanzi na trzích, kde dosud s budějovickými pivovary soupeří.


Jak se mohou vyvíjet soudní sporu o značku Budweiser? Čeká Budějovický Budvar privatizace? Dočtete se ve čtvrtečním vydání Hospodářských novin Čtěte více v Hospodářských novinách

Související