České poště se loni dařilo lépe, nejen díky nárůstu balíků posílaných e-shopy. V budoucnu se pošta chce zaměřit na posilování finančních a elektronických služeb, řekl HN generální ředitel České pošty Petr Zatloukal.

HN: Jaké měla letos Česká pošta „balíkové“ Vánoce?

Excelentní. Jsem přesvědčený o tom, že jsme Vánoce vyhráli. Popravdě jsme vyhráli celý rok. Čísla nám ukazují, že jsme se stali jedničkou na trhu expresních balíků. Po částečné ztrátě podílu v roce 2009 je to ta nejlepší zpráva.

HN: Jakým tempem roste trh expresních balíků?

Podle našich odhadů roste kolem deseti procent ročně. Ale trh expresních balíků, e-shopový , ten roste podstatně rychleji.

HN: Je pro vás balíková přeprava zisková?

Určitě. Balíkové doručování patří mezi opravdu dobré služby  České pošty. Snažíme se ho  navíc  zkvalitňovat. Na konci loňského  roku jsme začali posílat esemesky a e-maily  s informacemi o  zásilce. Pokud nám dáte telefonní číslo, doručovatel vám zavolá, že balík veze. I tady jsme nějaký čas doháněli konkurenci, myslím, že se nám to podařilo.

HN: Jakou část vašich tržeb teď tvoří balíková přeprava?

Pro nás  to jsou dneska tři až čtyři miliardy. Jenomže tržby už netvoří pouze balíky, pustili jsme se také do přeprav nadrozměrných zásilek  do jedné tuny. Tuto službu poskytujeme třeba jedné rakouské společnosti, která si nás vybrala jako partnera. Jak je vidět, můžeme byznys rozvíjet i s logistickými partnery v některých okolních státech.

HN: Jak velkou část tržeb by měly dělat balíky v horizontu řekněme pěti let?

Koncem loňského roku náměstek ministra vnitra, pověřený řízením České pošty, schválil střednědobou strategii podniku.Nejdůležitějším cílem je, že nám tržby  nesmí klesnout pod dvacet miliard korun. Jinak- chceme být pořád v černých číslech. Tržby z trhu listovních zásilek, který je nahrazován elektronickými médii, proto potřebujeme doplnit jinými výnosy. Když pominu listovku,  strategie obsahuje tři základní pilíře. Logistiku, finanční služby a IT. My nejvíce věříme elektronickým službám, na ty se chceme zaměřit nejvíce.

O vlastní bance uvažujeme

HN: Pojďme k dalším pilířům vaší strategie. Jak to bude vypadat s finančními službami?

Například s  naším aliančním  partnerem, ČSOB, chceme najít nové příležitosti a nové produkty, které osloví trh. Diskuse byla trošku složitější kvůli naší partnerské smlouvě z počátku 90. let,ale partnerství je přece  o tom, že se strany dokážou dohodnout.

Rolí Poštovní spořitelny je  především obsluha retailu. Díky našim pobočkám jsou velké  perspektivy hlavně v těch místech, kam konkurenti Poštovní spořitelny dosáhnou jen s obtížemi. Což je kromě větších měst téměř celé území republiky.

Samostatným tématem je elektronické bankovnictví, ale tady nemám na mysli vlastní banku… S ČSOB nás limituje smlouva, tedy minimálně  v počátku bude naším partnerem i v této oblasti.

HN: Zvažovali jste někdy, že byste finanční služby poskytovali bez partnera?

To téma tu žije od té doby, co jsem do České pošty nastoupil. Ale my máme smlouvu s ČSOB do roku 2017. Myslím, že  bych určitě neuspěl, pokud bych letos oznámil, že si postavíme vlastní banku. Je to určitě jedna z variant, které budeme časem posuzovat. I ve strategii je rok 2015 označen jako strategický pro toto rozhodnutí. Takový krok by musela posoudit i vláda.

 Celý rozhovor s Petrem Zatloukalem čtěte ve čtvrtečních HN.

Čtěte více v Hospodářských novinách