Železniční dopravce RegioJet zaostává za svými původními plány rozšiřování služeb na trati mezi Prahou a Ostravou. Místo plánovaných 18 spojů denně zajišťují v současnosti jeho žluté vlaky deset spojů. Původně zamýšlené kapacity by firma měla dosáhnout v průběhu jara. Vlaky RegioJet poprvé na trati vyjely 26. září a za tu dobu přepravily 105 tisíc pasažérů. Dalších 15 tisíc lidí si na pozdější termíny rezervovalo jízdenky. Uvedl to mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

RegioJet ze skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury je prvním dopravcem, který vstoupil na trh dálkové železniční dopravy a začal konkurovat Českým drahám. Kromě něj se na trať mezi Prahou a severomoravskou metropolí chystá společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného. Jeho zlatočerné vlaky Flirt od švýcarské společnosti Stadler by se na českých železnicích měly objevit v závěru příštího roku.

Mezi šéfem RegioJetu Radimem Jančurou a generálním ředitelem Českých drah Petrem Žaludou se krátce po zahájení provozu žlutých vlaků strhla slovní přestřelka. Personál RegioJetu vyjel na trať s klaunskými nosy, Žaluda totiž konkurenční firmu nazval cirkusem. Cestu s RegioJetem už si ale vyzkoušel i prezident Václav Klaus.

Levnější RegioJety

Podle Ondrůje se obsazenost Regiojetů v průměru pohybuje kolem 80 procent. Student Agency v souboji o zákazníky vsadila na o něco nižší ceny, než platily u národního dopravce Českých drah. Základní jízdné z Prahy do Ostravy podle tarifů RegioJetu vyšlo na 420 korun proti 438 korunám u ČD. V případě zlevněné kreditní jízdenky, která vyžaduje bezplatnou registraci, stojí stejná trasa 230 korun. S věrnostní slevami Českých drah vyšla jízda mezi Prahou a Ostravou s In-kartou 25 na 329 korun a s dražší In-kartou 50 na 219 korun.

České dráhy tři dny po zahájení provozu konkurence představily na tratích mezi Prahou a Ostravou systém mimořádných slev. Cena základní jízdenky z Olomouce do Prahy například poklesla z 310 na 220 korun, obyčejné jízdné mezi Prahou a Ostravou dopravce snížil ze 438 na 295 korun. Postup Českých drah na podnět Student Agency prošetřuje antimonopolní úřad. Podle dřívějšího vyjádření Jančury byly nové ceny ČD tak nízké, že by kvůli nim mohl RegioJet zkrachovat. Obvinění z podnákladových cen odmítl generální ředitel drah Petr Žaluda tím, že ČD dle něj jezdí za ceny srovnatelné nebo vyšší než konkurence.

Současné ceny jízdného ve žlutých vlacích budou platit do 2. ledna. Od tohoto data chystá společnost promítnout do cen některých jízdenek nárůst snížené sazby DPH z deseti na 14 procent. Zdražení se nebude týkat otevřených a kreditových jízdenek a lístků koupených přes internet, což je 80 procent veškerého jízdného, řekl Ondrůj.

V autobusech Student Agency by jednotlivé jízdné mělo zdražit o pět až deset korun, v průměru tedy o čtyři procenta. Některých, zejména často využívaných tras, by se ale zdražení dotknout nemělo. Za stejné peníze jako dosud by nadále měli zákazníci jezdit na nejvyužívanější kreditové jízdenky mezi Prahou a Brnem a Prahou a Libercem, dodal Ondrůj.