Evropský soudní dvůr dnes rozhodl, že Evropská unie může do systému emisních povolenek zahrnout všechny letecké společnosti využívající evropská letiště, tedy i firmy sídlící mimo EU. Informovaly o tom agentury AP a Reuters.

Soud tak zamítl žalobu USA, podle které tento plán porušuje mezinárodní právo.

Evropská unie v březnu rozhodla, že všechny aerolinky, které létají na její území, se stanou od ledna příštího roku součástí systému obchodování s emisními povolenkami.

Unie tak chce přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování.

Proti plánu EU se v červenci postavily americké aerolinky. Jejich protest podpořily další země, například Čína a Indie. Evropský soudní dvůr dnes ale odmítl argumenty odpůrců, podle kterých plán narušuje státní suverenitu a odporuje mezinárodním smlouvám o letecké přepravě.

"Směrnice zahrnující letecké aktivity do systému EU pro obchodování s emisemi je platná," uvedl soud. Rozhodnutí bylo v souladu s předběžným posudkem, který již v říjnu předložila generální advokátka Evropského soudního dvora Juliane Kokottová.

Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent.

Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální. V závislosti na tom, jak velkou částku budou chtít aerolinky převést na zákazníky, by se cena měla zvýšit o dvě eura až 12 eur (zhruba 50 až 300 Kč).

Letecká doprava se podle odhadů podílí zhruba třemi procenty na celosvětových emisích oxidu uhličitého, který je podle některých vědců zodpovědný za globální oteplování. Její podíl však rapidně roste. Evropská komise uvedla, že emise od aerolinek se od roku 1990 zdvojnásobily a do roku 2020 by se mohly ztrojnásobit.