Práce z domova je v celém světě i díky hospodářské krizi a potřebě snižování nákladů velmi aktuální. Tato efektivní forma pracovního poměru je v České republice nabízena jen velmi sporadicky, a to často z obavy zaměstnavatelů z neodzkoušeného. A to i přesto, že kromě jiných předpokladů u ideálního zaměstnance jistě hledáme samostatnost v rozhodování, flexibilitu a také mzdovou úsporu na vytvoření takové pozice. To vše se nám využitím této formy pracovního úvazku samo nabízí, často však schází odvaha celý proces nastavit. Nedostatek "úspěšných příběhů" a obava z neznámého s nejasným výsledkem nás v odpovědném rozhodnutí svazují. Z vlastní zkušenosti vím, že práce z domova může fungovat, je jen potřeba řídit se vlastní intuicí, protože žádná univerzálně použitelná šablona neexistuje.

V našem call centru jsme dosáhli ideální obsazenosti pozic výhradně osobní nabídkou jednotlivcům s možností využití firemního benefitu, tedy práce z domova, za stabilní pracovní výsledek. Na práci z domova nastupuje zaměstnanec po zkušební době standardního pracovního úvazku v call centru. Právě skutečnost, že se tito lidé zaškolí nejprve v call centru, z nich vytvoří kvalitní zaměstnance znalé produktů a zároveň také dojde k vytvoření určité důvěry mezi oběma stranami.

Důležitá je sebekázeň

Nelze však jednoznačně říct, pro který osobnostní typ je práce z domova vhodnější. Základním předpokladem je vlastní sebekázeň, samostatnost, schopnost zorganizovat si pracovní prostor a míra odpovědnosti k výsledku celé společnosti. Pokud konzultant zjistí, že potřebuje pro svoji spokojenost širší sociální kontakt, preferuje pevné řízení nebo se změnily podmínky zázemí, vždy má možnost se vrátit do "kotle" běžného provozu. Což přináší pro jednotlivce vlastní jistotu a je to pro něj jasný signál zájmu zaměstnavatele i v případě počátečního neúspěchu v přizpůsobení se novým podmínkám.

Pravidelný feedback

Z pohledu odpovědného manažera, který řídí výkon skupiny ze sídla firmy, je důležité jasně definovat cíle na měsíce, na týdny a dále na dny každému konzultantovi individuálně. Velmi důležitá je také nepřetržitá a srozumitelná komunikace s jednotlivci, a to prostřednictvím dostupných technologií. Zaměstnanci musí také pravidelně dostávat zpětnou vazbu k pracovním výkonům. Nikdy nesmějí mít pocit, že se jim dostává rozdílných informací od běžného provozu, které by negativně ovlivnily jejich snahu o skvělý pracovní výsledek. K tomu slouží pravidelná společná setkání s vyhodnocením ukazatelů výkonnosti a s doplněním produktových informací společně s tréninkem komunikačních dovedností.

Co pro práci z domova není

Mnozí manažeři ze zákaznických center se také ptají na vhodnost produktů ze svých portfolií k zadání pro práci z domova. Obecně lze říct, že ideální je jakýkoliv produkt vyžadující zákaznickou péči, správu zákaznického kmene, průzkumy trhu. Úspěšný výsledek lze také očekávat v případě vymáhání pohledávek, domluvení termínu návštěvy obchodního zástupce a podobně. Co naopak z vlastní zkušenosti pro práci z domova nemohu doporučit, jsou produkty telekomunikačních poskytovatelů, kteří přenášejí vlastní podnikatelské riziko na své outsourcingované partnery.

Práce z domova je vhodná pouze pro ty, kteří mají dostatečnou sebekázeň.

Miroslav Babka, provozní ředitel, ActiveCall.CZ