Před 25 lety měl Roman Kamler, zakladatel šumperského výrobce outdoorového oblečení Tilak, úplně jiné starosti. Řešil, jak odložit státnice z analytické chemie, aby mohl zůstat ještě chvíli studentem a odcestovat do Spojených států na horolezeckou výpravu. Jako absolventa by ho už totiž tehdejší režim nepustil.

V reprezentačním horolezeckém týmu také našel své první zákazníky.

„Ušil jsem si na mámině šicím stroji spacák, protože žádný kvalitní u nás v té době nebyl k dostání. Pak za mnou začali chodit kamarádi, že chtějí taky takový. Za peníze z prvního prodaného spacáku jsem ušil dva další a tak dále. Celkem jsem jich pak vyrobil asi tisíc,“ popisuje své začátky Kamler.

Byl těsně po škole, a aby neměl nálepku „příživník“, nechal si své malé podnikání zapsat na národním výboru jako svobodné povolání.

Od kamaráda se pak doslechl o firmě Gore, která vyrábí v Německu nepromokavé membrány.

„Věděl jsem, že šít z něčeho takového by byla úžasná věc, ale jet do Německa na jednání do takové společnosti bylo téměř nepředstavitelné. Nakonec jsem se ale odhodlal. Svezl jsem se s kamarády, kteří náhodou zrovna do Německa jeli. Peníze na ubytování jsem neměl. Postavil jsem si stan v nedalekém lese, ráno z něj vylezl, oklepal ze sebe jehličí a vyrazil jsem na jednání. Připadal jsem si před těmi velkými byznysmeny směšně,“ vypráví.

Od šicího stroje k řízení firmy

GORE TEXPo krátkém vyjednávání Kamler licenci na výrobu vybavení z gore-texových materiálů získal. Zaměstnal dvě brigádnice a začal šít. Dnes má jeho firma v Šumperku šest desítek zaměstnanců.

 S obratem 60 milionů korun ročně má pětiprocentní podíl na českém trhu s outdoorovým oblečením. Vyrobit zvládne na šest tisíc gore-texových bund a dalšího vybavení za rok. Z toho putuje téměř polovina do zahraničí.
 Tilak vyváží do Německa, Rakouska, Francie, severských zemí, Jižní Koreje či Japonska.

„Japonci zařadili naše bundy na úplnou špičku,“ popisuje svou pozici v Japonsku Kamler. Bundy od Tilaku jsou tam až dvakrát dražší než bundy stejné kategorie od konkurence. Jedna se tam prodává asi za 20 tisíc korun, v Česku za 10 tisíc. Když pak Japonci přijedou do České republiky, často prý využijí příležitosti a bundu si koupí tady. „Proto dodáváme do Prahy hodně kusů v malých velikostech,“ říká Kamler.

Celou reportáž čtěte v pátečních HN.

ctete patek
Související
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru