Ty by mohly dosáhnout sedmi až deseti miliard dolarů (asi 133,3 až 190 miliard Kč) ročně. Airbus tvrdí, že jde o prázdné proklamace.

"WTO zcela jasně shledala, že každý jeden grant v rámci startovní pomoci pro Airbus a pro každé jedno letadlo, které firma vyrobila, byla subvence, která odporuje pravidlům WTO a která měla negativní dopady na americký průmysl i na trh práce," uvedl americký obchodní zmocněnec Ron Kirk. Podle něj musí být plán přepracován, aby bylo zřejmé, že subvence Airbusu skončí jednou provždy.

USA se nebrání dialogu

Kirk dodal, že Spojené státy jsou připraveny začít s EU jednat, ovšem s cílem co nejdříve ukončit subvencované financování. Mluvčí Evropské komise John Clancy hrozbu Washingtonu označil za předčasnou a řekl, že neodpovídá sledu událostí, které se v rámci WTO řešily. "Požadavek nicméně pečlivě zhodnotíme a zvážíme další kroky," řekl.

EU minulý týden předložila plán, kterým by vyhověla odvolacímu orgánu WTO. Ten rozhodl, že evropské vlády nemohou Airbus podporovat tak, jako to činily dosud. Evropské země poskytovaly Airbusu takzvané startovní úvěry, o nichž Spojené státy od začátku tvrdily, že jsou nedovolenými subvencemi. S tím v zásadě souhlasila i WTO.

EU nicméně v jiném sporu obviňuje Spojené státy z nedovolených subvencí pro společnost Boeing. Spor, který spolu obě mocnosti vedou, se táhne řadu let a je největším obchodním sporem, jaký kdy WTO řešila. Jde o trh, jehož velikost se pohybuje kolem dvou bilionů dolarů (asi 38 bilionů Kč). Ve hře je přitom více než 100 tisíc pracovních míst.