Nejúspěšnější etapou české privatizace byl samý začátek - krátké období mezi březnem 1991 a červnem 1992, kdy vláda Petra Pitharta prodala 60 podniků. Od automobilek Škoda a Karosa do rukou Volkswagenu a Renaultu, přes zmíněný Sklo Union, prodej kutnohorského Tabáku americkému koncernu Philip Morris, pražské „orionky“ švýcarskému Nestlé či Rakony skupině Procter&Gamble. Prodávaly se i cementárny, stavební firmy, mlékárny, karlovarské minerálky...

Jak líčí Tomáš Ježek, který měl proces až do roku 1996 na starosti, prodávalo se tehdy jako na běžícím pásu. Bez velkých příprav, zkušeností, bez specializovaných poradenských firem a právních týmů. Výsledek je překvapivý.

Naprostá většina ze zmiňované šedesátky má 20 let stálé majitele. Rozkvetly díky kapitálu, jenž do nich přitekl, jsou oporou české ekonomiky. "Dopadly skvěle,“ říká Ježek, který úspěch přičítá poradenskému týmu investičních bankéřů, jež do země poslala americká vláda.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se