Jízdné pro důchodce na železnici se od počátku příštího roku pravděpodobně prudce zdraží. Ministerstvo financí totiž na návrh resortu dopravy od 1. ledna příštího roku ruší povinnost, aby jim dopravci poskytovali padesátiprocetnní slevu.

"Vzhledem ke snížení objemu prostředků ve státním rozpočtu určených na kompenzace nařízených slev, byly slevy omezeny pouze na děti, žáky, studenty a osoby držitele průkazů ZTP a ZTP/P a rodiče navštěvující dětí v ústavech," potvrdil mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

"Uvažovali jsme, že by se slevy na jízdné úplně zrušily, ale nakonec došlo k dohodě, že to bude jen u důchodců," dodal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Celkově na kompenzacích za státem nařízené slevy ministerstvo dopravy zaplatilo loni 195 milionů korun.

Předělat ceníky? Do Silvestra nestihneme

Dopravci zatím nevědí, jak zareagují. Cenový výměr, které důchodcům slevy ruší, podepsal ministr financí tento týden. A má vyjít toto pondělí. Například České dráhy tvrdí, že mohou reagovat, až jej budou mít v ruce.

"Když stát zruší tu slevu, budeme muset ceník předělat, ale zatím nevíme jak," říká mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj je pravděpodobné, že dráhy by proto zrušily důchodcovské zvýhodnění ne hned od počátku roku, ale později.

"Jsme schopni vydat interní opatření, že měsic bude jízdné ještě podle stávajích pravidel a změna bude k 1. únoru," řekl mluvčí. Není tak zatím ani jasné, jak se změny odrazí v dalších nabídkách pro seniory.

Kromě dosud platné padesátitprocentní slevy totiž dráhy seniorům nabízejíi další vlastní komerční slevy. Důchodci si mohou koupit in-kartu sa pak jezdit s další, 25procentní slevou. A ti starší 70 let si mohou pořídit za 990 korun senior in kartu a pak mají jízdné vlakem zcela zdarma.

Stát ušetří jen pět milionů

Stát také současně přestane drahám uvedené slevy kompenzovat - tedy doplácet rozdíl mezi sníženým a plným jízdným. Ušetří tak ale jen zhruba pět milionů korun - tolik alespoň na kompenzacích polovičního jízdného pro důchodce doplácel.

Doplácení se totiž týká jen komerčních spojů, na které dráhy nedostávají dotace a musí si na ně vydělat. "Těchto spojů je kolem dvaceti ze 7000, které denně vypravujeme," říká Šťáhlavský.

Většinu dopravy si od drah objednávají jednotlivé kraje v rámci závazku veřejné dopravy, dálkové spoje pak stát. A v uzavřených smlouvách si objednávají dopravu bez rozlišení toho, kdo je využívá. A příslušné slevy tak jsou už dopředu započítány v celkové sumě.

A kraje do toho zřejmě zasahovat nebudou a nebudou požadovat, aby dopravci poskytovali slevy dál. "To je cenová politika státu. Kdybychom je nutili, aby ty slevy poskytovali dál, tak by je po nás pak chtěli proplácet," říká Libor Joukl, radní kraje Vysočina pro dopravu. Ale současně nepočítá ani s tím, že by drahám kvůli tomu snížili nasmlouvanou úhradu.

Kolik vozíme důchodců? Nepovíme

Pokud dráhy slevy omezí, tak jim rozhodnutí státu pomůže zlepšit hospodaření nejméně o několik desítek milionů korun. Kolik přesně, to dráhy zatím nevědí - a ani neřeknou. "Strukturu našich cestujících víme, ale z obchoních důvodů ji samozřejmě nesdělujeme," říká Šťáhlavský.

Jenže je otázka, nakolik si dráh budou moci dovolit slevy pro důchodce úplně zrušit. "Je otázkou, jestli by potom jako cestující neutekli," připouští i Šťáhlavský.

Proti způsobu, jakým stát ruší poskytování slev pro důchodce, ale protestuje jeho konkurent Student Agency. Tomu vadí, že ministerstvo dopravy a kraje budou dál posílat drahám stejný balík dotací - a ty si tak zrušením zvýhodnění důchodců zvýší tržby.

"Stát a kraje musí o příslušnou částku ponížit také dotace, které platí Českým drahám na rychlíky a osobní vlaky, a jejichž součástí je i proplácení slev pro seniory. Nelze vytvořit nerovné podmínky tím, že na nedotovaných linkách stát přestane tyto slevy proplácet a zároveň tyto peníze ponechá státnímu dopravci jako součást dotací, které mu platí a tím ho finančně zvýhodní," říká mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Ministerstvo dopravy ale tuto argumentaci odmítá. "Ty peníze jsou na určitý počet vlakokilometrů. Jestli vozíte důchodce nebo někoho jiného, je jedno," říká a dodává, že z peněz, které takto dráhy vyberou případně navíc, si mohou například dotovat navýšení cen energií.

Někteří regionální organizátoři navíc poskytují vlastní slevy pro seniory. Podle Nováka je potom na nich, jak si změní své ceníky.