Kvůli protestům pilotů neodletí ve čtvrtek třetina ze všech plánovaných spojů společnosti.

"Zatím bylo zrušeno 38 letů ze 113, doufáme že další lety do dnešní půlnoci rušeny nebudou," řekla IHNED mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Pilotům se nelíbí, že firma třetinu ze svých třiceti letadel převádí na dceřinou charterovou společnost Holidays Czech Airlines, která se věnuje nepravidelné dopravě. Pro část pilotů tak aerolinie nebudou mít práci.

"Pilotům by měla být nabídnuta spolupráce s Holidays," vysvětluje mluvčí aerolinií Hana Hejsková.

K tomu, zda budou odměny v Holidays srovnatelné s platy v ČSA, prý nemá informace, mezi piloty se ale mluví o tom, že je to způsob, jak se jich efektně zbavit. Letadla totiž Holidays nutně nepotřebují a část se jich bude podle Hejskové pronajímat i s nově najatými posádkami zpátky Českým aeroliniím.

V první fázi protestu budou piloti čerpat volno z důvodu indispozice, informovalo pak sdružení pilotů. Protest má navíc pokračovat i v pátek.

Vedení aerolinek akci pilotů ostře zkritizovalo a označilo za nelegální. "Jejich chování bude mít pracovně právní následky, pilotů je na českém trhu hodně," vzkázal prezident ČSA Philippe Moreels. Protestní akce podle něj nemá oporu v kolektivní smlouvě s dopravcem. "Tato akce nebude a nemůže být beztrestná", dodal Moreels.

Organizátoři protestů byli vykázáni z budovy, nesmějí létat

ČSA dnes po poledni přistoupilo k bezprecedentnímu tlaku na členy Výkonné rady CZALPA (Českého sdružení dopravních pilotů), uvádí v tiskovém prohlášení jeho mluvčí Filip Gaspar. "

"Pod pohrůžkou prý až násilného vyvedení najatou bezpečnostní službou uložilo ČSA odchod členů CZALPA z budovy ČSA. Členům výkonné rady byla tak znemožněna práce v kanceláři CZALPA a tedy jejich odborová činnost. Jde o šikanózní a diskriminační jednání managementu ČSA proti zástupcům zaměstnanců. Navíc došlo k zablokování jejich ID karet a zákazu letové činnosti," píše Gaspar.

Cena za protesty? Neznámá

"Zatímco management a akcionáři se snaží firmu zachránit, někteří zaměstnanci způsobují záměrně ekonomické potíže. A to zcela bezdůvodně. Převod letadel z jedné společnosti aeroholdingu do druhé společnosti téže mateřské firmy je totéž, jako když si tašku předáváte z jedné ruky do druhé," poznamenala Hejsková a dodala, že současná situace má samozřejmě nepříznivý dopad na provoz i hospodaření Českých aerolinií.

Podle Moreelse je v zimní sezoně přebytek volné letecké kapacity, sehnat náhradní letadla by proto neměl být takový problém. Z tohoto důvodu bude i finanční dopad tohoto krátkodobého pronájmu minimální. Zatím se aerolinie na pronájmu letadel dohodly pouze s dceřinou společností Holidays Czech Airlines, dodal. Kolik budou ČSA protesty stát, zatím neuvedl.

"Faktem ale zůstává, že společnost si nemůže dovolit ustupovat od změn pod vlivem nelegálních nátlakových akcí," reagovala mluvčí ČSA.

HNByznys na facebooku

/klikem na ikonu vstupte na profil/

Z šestnácti ranních linek zatím podle sdružení pilotů neodletěla polovina. Neodletěly například spoje do Milána, Frankfurtu, Hamburku, Varšavy, Budapešti, Štrasburgu nebo Hannoveru. Cestujícím, jejichž let byl zrušen, ČSA umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín či vrácení letenky, sdělila Hejsková.

Upozornění veřejnosti

"S ohledem na vyhrocenou situaci ve společnosti, která vznikla jednostranným rozhodnutím vedení ČSA o vyvedení třetiny letadel z firmy, doporučujeme každému z pilotů zvážit svůj zdravotní stav a psychické vypětí a tedy svoji schopnost bezpečně absolvovat letovou službu," informoval novináře mluvčí Českého sdružení dopravních pilotů (CZALPA) - Filip Gaspar.

"Naším cílem není v žádném případě snaha poškodit fungování firmy a znepříjemnit život cestujícím. Musíme ale upozornit veřejnost i vlastníka, na nevratné kroky managementu, které jdou proti dlouhodobým zájmům společnosti a nesou známky tunelování," řekl prezident Českého sdružení dopravních pilotů - Peter Žmolík.

Podle mluvčí ČSA způsobují piloti svým chováním firmě ekonomické potíže záměrně. "Tato situace má samozřejmě nepříznivý dopad na provoz i hospodaření Českých aerolinií. Faktem ale zůstává, že společnost si nemůže dovolit ustupovat od změn pod vlivem nelegálních nátlakových akcí," uvedla.

Ministr financí Miroslav Kalousek jako zástupce majoritního vlastníka aeroholdingu označil protest pilotů za neodůvodněný a zjevně i nelegální. "Jako akcionář budu důsledně vyžadovat po managementu, aby vůči absentujícím vyvodil příslušné pracovněprávní i hmotněprávní důsledky," uvedl. Management Českého Aeroholdingu i ČSA podle něj postupuje důsledně podle restrukturalizačního plánu schváleného vládou.

Z tiskového prohlášení Českého sdružení dopravních pilotů (1.12.2011)

České sdružení dopravních pilotů (CZALPA) dlouhodobě kritizuje kroky současného i předchozích managementů ČSA, které k restrukturalizaci přistupují s vidinou krátkodobého výnosu sloužícího k zalepení děr v hospodaření podniku a zcela pomíjejí dlouhodobou výhodnost jednotlivých „restrukturalizačních“ kroků pro budoucnost firmy.

Takový způsob řízení firmy přitom kritizoval například i premiér České republiky Petr Nečas, když zdůvodňoval odvolání tehdejšího generálního ředitele ČEZ Martina Romana. CZALPA proto očekává, že podobný scénář, jaký vláda zvolila v ČEZ, bude následovat také v Českých aeroliniích.

Zde ale nestačí výměna managementu, podstatné je pro firmu okamžitě najít vhodného strategického partnera, který má zkušenosti z oblasti letectví.

"Cestujícím, jejichž let byl zrušen, společnost samozřejmě umožní bezplatnou změnu rezervace na jiný termín či vrácení letenky," dodala Hejsková.

Jaké lety ČSA dnes byly zrušeny najdete zde.

CZALPA proti krokům vedení Českých aerolinií protestuje pravidelně. Naposledy bylo sdružení ve sporu s ČSA kvůli údajně neúměrnému propouštění palubního personálu v souvislosti s revitalizačním programem ČSA.

Koncem letošního července sdružení chystalo protestní akci, která by měla za následek zpožďování pravidelných letů. CZALPA tehdy protesty na poslední chvíli odvolala.


Výběr protestů zaměstnanců ČSA v posledních deseti letech:

Srpen 2001 - Piloti ČSA hrozili stávkou a požadovali třetinový nárůst svých mezd. S vedením firmy se nakonec dohodli 31. srpna těsně před termínem zahájení protestu.

7. května 2003 - Piloti a další zaměstnanci ČSA (letečtí technici a stewardi) oznámili zahájení protestů kvůli mzdám a neuzavřeným kolektivním smlouvám. Po dohodě odborů s vedením ČSA byla stávka 17. června na poslední chvíli zažehnána.

27. srpna 2009 - Sdružení dopravních pilotů CZALPA vyhlásilo neomezenou stávkovou pohotovost pilotů. Důvodem podle nich byla snaha managementu ČSA umlčet kritiku zaměstnanců.

30. července 2011 - Sdružení dopravních pilotů na poslední chvíli rozhodlo o zrušení protestní akce. Piloti chtěli bojovat proti propouštění v ČSA, s vedením firmy se nakonec dohodli.

1. prosince 2011 - Piloti ČSA zahájili protest proti restrukturalizaci firmy, vadí jim vyvádění letadel mimo mateřskou firmu. Někteří z nich nenastoupili do práce kvůli údajné indispozici.