Právě před rokem prolomil sedan Renault Thalia „magickou“ cenovou hranici: jako první v tomto století se dostal pod 150 tisíc korun. Prodejci i analytici tehdy shodně tvrdili, že ceny nových automobilů už jsou na dně a záhy začnou stoupat. Jenže opak je pravdou.

Cena „průkopnické“ Thalie je nyní ještě o pět tisíc korun nižší a celkový počet levných aut na trhu dále prudce roste: zatímco předloni se pod dvousettisícovou hranici vešlo jen pět modelů, v průběhu loňského roku jich bylo kolem 15 a nyní už jich je 26.

Do tohoto segmentu se také naplno vrhla i Škoda Auto. Doposud zde byla zastoupena pouze „na krev“ ořezanou Fabií. Ale zájemce o novou Škodu Citigo si v ceně do 200 tisíc korun bude moci vybírat hned ze dvou stupňů výbavy.

Auto za 100 tisíc? Již brzy

Během příštích let by se přitom ceny nejlevnějších aut mohly začít přibližovat stotisícové hranici. Například aliance Renault-Nissan hodlá zahájit práce na autě, které by v základní verzi stálo v přepočtu jen 65 tisíc korun. Tato varianta se sice kvůli nesplnění bezpečnostních a ekologických předpisů na silnice vyspělých států nikdy nedostane, ovšem cena teoretické „evropské“ verze by se mohla pohybovat kolem 130 tisíc korun.

Model pro Evropu navíc chystá i indická automobilka Tata Motors, jejíž Nano se na asijském kontinentě prodává v přepočtu pod 37 tisíc korun (byť nepříliš úspěšně).

Se zvyšujícím se počtem levných aut na trhu se přitom mění další věc: ještě loni se dalo napsat, že inzerovaná částka pod 200 tisíc je ve většině případů pouhý marketingový trik, jehož jediným cílem je připoutat pozornost zákazníků ke značce, a téměř žádný motorista si takové „holé“ auto nikdy nekoupí.

Letos je to jinak, protože výrobci svoji nabídku podstatně vylepšili. „V ceně pod 200 tisíc jsou i poměrně dobře vybavená auta, takže nacházejí reálné zákazníky,“ konstatuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Mezi modely s cenovkou pod 200 tisíc najdeme velká praktická „auta pro řemeslníky“, jako je Dacia Logan MCV, i maličké „hračky pro nejbohatší tatínky a jejich studující potomky“, používané často místo motocyklů. Dají se mezi nimi najít nejmodernější novinky, jako je právě Škoda Citigo, ale také výběhové vozy, například Renault Clio Storia.


Uspěje nová, malá škodovka Citigo na českém trhu? Kdo jsou její největší konkurenti? Jak je možné vyrábět a prodávat nová auta s cenou pod 200 tisíc korun? Odpovědi se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. prosince.

banner 2

Související