Městský turismus je hnacím motorem ekonomiky v době krize, tvrdí studie Roland Berger. Města, která si dala záležet na vypracování dlouhodobé strategie jeho rozvoje a která se podle ní i řídí, se v žebříčku top evropských turistických destinací umístila nejvýše.

Praha se umístila jako jediná z měst regionu střední a východní Evropy v první desítce. Vyznačuje se sice růstem počtu lůžek, zároveň ale relativně nízkou cenou hotelů. To ukázaly výsledky studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants "Turismus v hlavních městech Evropy", která analyzovala 24 evropských hlavních měst.

"Hospodářská krize neměla na městský turismus tak dramatický dopad jako na jiná průmyslová odvětví. To naše analýza jasně ukázala. Mimo to je turismus důležitou hnací silou pro celou ekonomiku, zvláštní místo potom zaujímá turismus hlavních měst", říká Constantin Kinský, ředitel pražské kanceláře Roland Berger Strategy Consultants.

Strategie rozvoje turismu? Nutnost

Míru atraktivity hodnotila Roland Berger na základě významných turistických kritérií. Hodnotil se například počet přenocování, dlouhodobý vývoj kapacity lůžek a jejich výnosnost a rovněž ku příkladu přístupnost destinace leteckou dopravou.

Podle agentury by se měla Česká republika zaměřit na budování silné obchodní značky ve spolupráci s pražským magistrátem, univerzitami a dalšími zainteresovanými subjekty. Oprostit by se zároveň měla od nelichotivé nálepky laciné destinace a zaměřit se na movitější klientelu.

"Právě ve městech se silným růstem turismu je věnována velká pozornost marketingu a realizaci nejrůznějších vnitřních opatření. Pokud nejsou obyvatelé města pozitivně naladěni vůči turistům, nepomůže z dlouhodobého hlediska sebelepší reklama," upozorňuje na důležitost městské strategie Constantin Kinský.

Pouze 7 z hodnocených 24 měst má dostupnou vypracovanou strategii pro rozvoj cestovního ruchu, tedy ani ne jedna třetina.

Mrtvá pražská kultura a prázdné pokoje

"V Praze máme pouze mrtvou kulturu, máme zde zdi a obrazy, ale chybí nám živá kultura," vysvětlil Kinský. Turisté proto prý nemají důvod, proč by se měli do Česka a zejména do Prahy vracet. Movití klienti už Prahu navštívili v minulosti a na stejná turistická lákadla, která už klient dříve viděl, je opět destinace nenaláká.

Vzorem pro Prahu by podle Kinského mohl být třeba obdobně veliký Amsterdam, kam turisti jezdí proto, že se profiluje jako město kypícím životem.

Praha má také problém s neobsazenými pokoji. Spolu s Madridem a Berlínem čelí podprůměrným cenám pokojů i podprůměrné obsazenosti.

"Na jedné straně v Praze existuje velká nabídka lůžek, především v segmentu 4* hotelů lze pozorovat stabilní růst, na straně druhé potom stojí nízké ceny hotelů, které pro některé z nich mohou znamenat balancování na hranici insolvence," říká Kinský.

Cena pražských pokojů je přitom nejnižší z celého žebříčku - průměrně 71 eur za noc.

Nejatraktivnější evropské metropole podle hodnocení Roland Berger

1. Paříž

2. Amsterdam

3. Řím

4. Stockholm

5. Berlín

6. Vídeň

7. Londýn

8. Madrid

9. Praha

10. Istanbul