Stavba kontroverzního vlakového nádraží ve Stuttgartu bude pokračovat. V nedělním referendu v německé spolkové zemi Bádensku-Württembersku ji podpořilo 58,8 procent účastníků hlasování. Oznámila to podle agentury DPA vedoucí hlasovací komise.

Projekt za více než čtyři miliardy eur (104 miliard korun) provázejí od počátku budování bouřlivé protesty a křesťanské demokraty (CDU) kancléřky Angely Merkelové stál ztrátu vlády nad touto zemí na jihozápadě Německa.

Ještě před zveřejněním oficiálních výsledků uznali svou porážku kritici projektu, včetně bádensko-württemberského premiéra za Zelené Winfrieda Kretschmanna. "Budeme toto rozhodnutí akceptovat," prohlásil Kretschmann a přislíbil, že umožní pokračování stavby.

Pro odstoupení tamní zemské vlády od spolufinancování projektu z názvem Stuttgart 21 se v referendu vyslovilo jen 41,2 procenta hlasujících. K urnám přišlo 48,3 procenta voličů.

Odpůrci čekají další prodražení stavby

I přes svou porážku nechtějí někteří odpůrci projektu od protestů ustoupit. "Naše aktivity ukončíme teprve tehdy, až bude ukončen Stuttgart 21," řekl podle DPA mluvčí jedné ze skupin nespokojenců Matthias von Herrmann.

Podle kritiků představuje plánovaný moderní podzemní nádražní komplex, který má v roce 2019 nahradit stávající vlakové nádraží, zbytečně vyhozené peníze. Navíc se obávají dalšího prodražování stavby. Podle německých drah má nové nádraží přijít na 4,1 miliardy eur, odpůrci však varují, že se náklady vyšplhají nejméně na šest miliard eur.

Proti stavbě se od jejího zahájení v loňském roce konají pravidelně v okolí nádraží demonstrace, které několikrát přerostly v potyčky s policií. Zastánci tohoto projektu argumentují ulehčením dopravy v centru Stuttgartu a zrychlením mezinárodních spojů, neboť nové nádraží má být napojeno na chystanou trať pro expresy ICE.

Spory se promítly i do letošních zemských voleb v Bádensku-Württembersku, které ukončily téměř šedesátiletou vládu CDU v této spolkové zemi. Jedním z důvodů neúspěchu kancléřčiny strany byla i obhajoba kontroverzního projektu nádraží.

Ve vedení země po volbách stanuli jeho velcí kritici Zelení, jejichž hlavním volebním heslem byl konec Stuttgartu 21. Kvůli nesouhlasu koaličních partnerů ze sociální demokracie (SPD) se bádensko-württemberská vláda nakonec rozhodla nechat o osudu nového nádraží rozhodnout občany v referendu.