Za tři týdny startuje na sto školách testování 5. a 9. tříd, v květnu bude plošná generálka. Výsledky budou zpětná vazba pro školy, žebříčky ministerstvo dělat nebude. Rozdělovat žáky na ty, kteří půjdou studovat učňovskou školu nebo školu s maturitou, testy nebudou.

Ostré testování má podle ministra školství Josefa Dobeše (VV) začít za tři roky. Testy mají pozvednout úroveň škol, roční provoz vyjde na šest milionů.

Vytvoření systému na testování ale bude stát 92 milionů. Právě náklady na jeho pořízení kritizuje opoziční ČSSD.

"Aby se mohlo ukázat, jak kvalitně výuka na škole probíhá, jsou potřeba minimálně čtyři roky. Pak bude možné změřit přidanou hodnotu školy - porovnat, jak se výsledky konkrétního žáka od páté do deváté třídy změnily, jak škola s dětmi pracuje," uvedlo ministerstvo.

Harmonogram testů:

13. – 14. prosince 2011

pilotní ověření technické stránky projektu (100 škol). V této fázi jde o prověření informačního systému vytvořeného pro testování žáků.

20. května - 10. června 2012

první celoplošná zkouška na všech základních školách v ČR (cca.4200 škol)

20. května – 10. června 2013

druhá celoplošná zkouška na všech základních školách v Česku

2014

ostrý provoz

Pilotní ověřování začne 12. a 13. prosince na vybraných sto školách. Od 20. května do 10. června 2012 bude nepovinné testování na všech základních školách, kterých je asi 4200.

"Testy představují minimum toho, co musí žák na konci 5. a 9. ročníku znát a umět," sdělil Dobeš.

Školy, které v testování propadnou, se podle Dobeše budou muset zlepšit. Budou sem docházet inspektoři, kteří by měli školám pomoci dotáhnout se na průměr.

Testové otázky budou vycházet z nově vytvořených standardů základního vzdělávání, reagují na rozvolnění osnov při školské reformě. Testy budou děti dělat z češtiny, matematiky, angličtiny, němčiny a francouzštiny. "Žákům, kteří zvládnou testy z cizího jazyka na určitý percentil, zaplatí ministerstvo dodělání mezinárodního certifikátu," upozornil ministr.

Zjistí testy klima ve školách?

Ministr Dobeš tvrdí, že plošné testování má za čtyři roky zjistit nejen, jak a kam se žáci ve škole posunuli, ale zároveň má zjistit i klima ve škole, to znamená, jak se na ní děti cítí.

"Myslím, že to ze znalostních testů stanovit nelze," řekl v ČT viceprezident Asociace ZŠ ČR a ředitel jedné z českobudějovických škol Pravoslav Němeček. Proti testování žáků ale nic nenamítá.

Testování znalostí žáků v 5. a 9. třídách má vést k pozvednutí kvality na základních školách, v mezinárodních srovnáních znalostí totiž čeští žáci v posledních letech propadli. Srovnání Národního ústavu vzdělávání mezi jednotlivými státy ale ukázalo, že souvislost mezi počtem testů a výsledky v mezinárodním žebříčku PISA není patrná.