Hudba nebo dopravní zpravodajství na služební cestě se bere jako samozřejmost. Podnikatelům se ale může prodražit. Tedy pokud přistoupí na žádost kolektivního správce autorských práv Intergram.

Ten totiž začal rozesílat dopisy žádající vedle poplatků za televizní a rozhlasové vysílání i takzvanou autorskou odměnu například právě za autorádia ve služebních vozech.

Pro firmy jde o dodatečný náklad v řádech tisíců korun ročně, Intergram však může vybrat miliony.

Intergram svůj nárok opírá o posudek Ústavu práva autorského Právnické fakulty Univerzity Karlovy, z něhož údajně vyplývá, že veřejností je prakticky kdokoliv kromě samotného vlastníka rádia. Klíčový je totiž výklad pojmu "sdělování veřejnosti".

Pokud je produkce z rádia veřejná, je z něj povinnost platit i autorský poplatek. "Každé užití díla nad rámec užití pro osobní potřebu lze považovat za užití dle autorského zákona," uvádí Petr Chmelíček z Intergramu. Odvolává se také na jiný komentář k autorskému zákonu, který napsali i autoři působící na zmíněném ústavu.

Podnikatelé se k žádosti Intergramu stavějí odmítavě. "Naše ochota platit je nízká, protože tyto záležitosti nevyužíváme k tvorbě zisku. Řádně platíme rozhlasové poplatky a tento požadavek mi nedává příliš smysl," říká například Jiří Siegmund, ředitel společnosti Taurid Ostrava, která dodává kontrolní a řídicí systémy.Čtěte více v Hospodářských novinách