Stále více českých firem zavádí věrnostní programy, pomocí kterých se snaží v době hospodářské krize udržet zákazníky.

Mezi nejčastější odměny pro věrné zákazníky patří dobití mobilního telefonu, různé dárky z oblasti cestování či vybavení domácnosti. Vyplývá to ze statistik společnosti Retail Adventures, která se specializuje na věrnostní motivační systémy.

Podle ředitelky Retail Adventures Pavlíny Doksanské se poptávka po věrnostních programech meziročně zvýšila o 23 procent a ve srovnání s předkrizovými roky 2005 až 2008 vzrostla o více než 80 procent.

"Firmy se pro ně v nelehkých dobách stále více primárně zaměřují na udržení stávajícího zákazníka a tomu podřizují i svůj marketing," uvedla Doksanská.

Typickým zákazníkem věrnostních programů je zákazník ve věku od 31 do 45 let, přičemž více než polovinu klientů tvoří ženy. Z pohledu příjmu se jedná především o zástupce střední a nižší příjmové skupiny a obyvatele žijící ve městech od 10.000 obyvatel.

"I podle výběru odměn je vidět, že jsou to často především ženy, které rozhodují, jaké odměny budou v rámci věrnostních programů vybrány," podotkla Doksanská.

Počet věrnostních segmentů roste

Mezi nejčastější segmenty, které v ČR využívají věrnostní programy, patří především banky a další finanční instituce. Věrnostní programy nabízejí také čerpací stanice, oděvní firmy a obchodní řetězce.

"Na českém trhu vidíme potenciál rozvoje využití věrnostních programů v segmentu hobby, a to jak u klasických hobbymarketů, tak i u specializovaných značkových prodejců zahradní techniky, dále pak v cestovním ruchu, dopravě a nově i v segmentu péče o zdraví," míní Doksanská.

Bonus dobití kreditu a dárky v podobě cestování a vybavení domácností se dlouhodobě drží v čele zájmu o odměny z věrnostních programů. Za posledních pět let si dobití telefonů drží 23procentní podíl ze všech bonusů a na cestování připadá 18 procent odměn.