Společnost Telefónica Czech Republic vykázala za tři čtvrtletí čistý zisk 5,8 miliardy korun, což je v porovnání s loňskem pokles o 44 procent. Velký propad způsobila loňská účetní operace, kdy firma zrušila ztrátu ze snížení hodnoty aktiv.

V očištěné podobě byl pokles 11procentní. Konsolidované výnosy klesly o šest procent na 38,98 miliardy korun. Firma to oznámila v tiskové zprávě. Výsledky jsou v souladu s očekáváním trhu.

,,Jsem rád, že v souladu s naším očekáváním se finanční výsledky ve třetím čtvrtletí zlepšily. Za tímto zlepšením stojí pokračující růst zákazníků v klíčových oblastech, díky němuž jsme překonali růst trhu," uvedl místopředseda představenstva a ředitel pro finance Jesús Pérez de Uriguen.

Je opravdu management firmy spokojen s výsledky hospodaření? Co teď Telefóniku stojí nejvíce peněz? Jaké má plány a cíle pro příští rok?

Na to vše jste se ptali výkonného ředitele Telefóniky Czech Republic Petra Kubového v online chatu serveru IHNED.cz.


Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den. Včera jsem zahlédl tento článek. "Telefónice prudce klesl zisk. Počet zákazníků jí ale roste." Není to paradox? Zhoršení o 63% je celkem dost. Dělám v oblasti realit a prodávali jsme nemovitosti, kterých se O2 zbavovala za dost slušné peníze. Asi před dvěma měsíci jsem viděl, jak dělníci vytahují kabely z kolektorů a po otázce: "Proč?" jsem dostal odpověď, že O2 prodává nevyužité kabely. Nejsem znalec z oblasti financí, ale řekl bych, že si O2 takto uměle navyšovala zisk. Otázka zní: "Jak je možné s větším počtem zákazníku dosáhnout takové ztráty?"
Petr Kubový
Dobrý den vážení čtenáři. Předem děkuji za všechny položené dotazy. Vynasnažím se zodpovědět všechny vaše dotazy. Nyní tedy k tomu prvnímu: Dobrý den, souhlasím s Vámi, že na první pohled a bez bližší znalosti věci je obtížné Vámi popsané trendy vysvětlit. Pokusím se tedy, abych Vám je co nejsrozumitelněji vysvětlil. Zaprvé, 63% meziroční pokles zisku byl výrazně ovlivněn zaúčtováním tzv. zrušení ztráty ze snížení hodnoty v loňském třetím čtvrtletí ve výší cca 4,3 mld. Kč. Bez započítání vlivu této položky by byl pokles jen zhruba desetiprocentní. Důvodem tohoto poklesu jsou zejména nižší výnosy, kdy přes nárůst zákazníků v určitých oblastech (mobilní zákazníci, zákazníci služeb fixního a mobilního vysokorychlostního internetu) klesá průměrný výnos na zákazníka. Díky našemu neustálému zaměření na efektivní vynakládání provozních nákladů se nám daří částečně eliminovat dopad nižších výnosů. Mezi tyto aktivity patří i prodej nepoužívaného majetku, což je Vámi zmiňovaný případ prodeje budov a kabelů. Tím snižujeme provozní náklady, které bychom museli vynaložit na jejich provoz a údržbu.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jako firma jsme zákazníkem Telefóniky. Cca 4 měsíce nám ani jednou nepřišlo správně vyúčtování. Dokonce nám přišla výhrůžná upomínka o nezaplacení, která nás donutila zaplatit i za to, co jsme měli mít dle podepsané rámcové dohody zdarma. Nechápu, jak může k tomuto opakovaně docházet, když přece tyto věci dělá stroj? Předpokládám-li počáteční chybu v nastavení, tak přece po prvním upozornění musí vše šlapat jako hodinky, nebo se chyba musí projevit jinde! V našem případě se stále nic neděje a tudíž se domnívám, že příčinou je špatná organizace. Chtěl bych se tedy zeptat: Plánujete organizační změny zvláště v interní komunikaci podniku? Plánujete investice do IS? Zajímalo by mne, zda zaměstnáváte profesionály, nebo svoje kamarády, kteří nemají co dělat na daných pozicích...? Berete v potaz při hodnocení výsledků firmy nespokojenost zákazníků? A nejdůležitější otázka: Nemyslíte, že kdyby nebyla Telefónika obrovská společnost(mající jako rukojmí komunikaci firem!), tak by již dávno zkrachovala?!!! Děkuji za upřímnou odpověď!
Petr Kubový
1.) Velice nás mrzí, pokud jste platil za služby, které jste měl mít dle smlouvy zdarma. Pokud podobná situace nastane a zákazník se obrátí na naši infolinku, příští vyúčtování by již mělo být v pořádku. Pokud se domníváte, že vyúčtování je chybné opakovaně, pak je třeba se na váš případ podívat podrobněji. Samozřejmě nevylučujeme chybu, s největší pravděpodobností jde ale o špatné nastavení. Ještě dnes se vám, na váš e-mail, který jste zadával při psaní dotazu, ozve náš pracovník. 2.) Náš informační systém se skládá z mnoha desítek různých modulů a patří mezi největší v České republice. Jeho údržba probíhá průběžně a ročně do ni investujeme několik stovek milionů korun. 3.) Samozřejmě že zaměstnáváme profesionály 4.) Indexy zákaznické spokojenosti samozřejmě sledujeme velmi bedlivě, v letošním roce dokonce mnohem bedlivěji než dříve a je opravdu jednim ze dvou nejdulezitejsich indexu, které sledujeme a samozrejme se snazime aby dlouhodobe rostl. Například aby se zvýšila i spokojenost firemních zákazníků, odstranili jsme na infolinkách pro ně vyhrazených hlasové automaty. Zástupci společností tak vždy mluví se speciálně vyškoleným personálem. 5.) Včera společnost Telefónica Czech Republic vydala finanční výsledky za třetí čtvrtletí ze kterých mimo jiné vyplývá, že jsme zaznamenali už druhý kvartál v řadě s rekordním meziročním nárůstem zákazníků smluvních mobilních služeb. Jejich počet vzrostl o 39 tisíc, což je o více než šest procent více než ve stejném období loni. To signalizuje, že důvěra v naše služby roste. Rozhodně není na místě mluvit o tom, že by Telefónica mohla uspět na trhu jen díky tomu, že je „velká“. Naši konkurenti nejsou o nic menší.
Čtenářský dotaz
Dobrý den pane řediteli, akcie Telefoniky jsou dlouhodobě vnímány jako "dividendový" titul. Bude Telefonika i v budoucnu distribuovat zisk svým akcionářům formou dividend či uvažujete o jiném způsobu (např. snížení zákl. kapitálu)? Bude za rok 2011 zachována dividenda ve výši roku 2010 - tedy 40,-- Kč/akcie? Děkuji a přeji pěkný den.
Petr Kubový
Dobrý den, jako každoročně oznámíme návrh na výplatu dividendy až s výsledky za celý rok, tedy koncem února příštího roku. Nicméně mohu potvrdit, že stejně jako v minulých letech bude tento návrh v souladu s naší snahou nezadržovat přebytečnou hotovost a vyplatit maximum zpět našim akcionářům. Na konkrétní výši a způsob výplaty si tedy musíte počkat ještě zhruba 3 měsíce.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, neprodělává Telefonica zbytečně na poruchách? Máme několik poboček a málo kdy se stalo, že by nám problém odstranili hned na poprvé. Divila jsem se, že na poruchu přijede jiná firma než O2 a ty většinou odjíždí se slovy, že neumí tento problém odstranit a poslali jiného "bývalého" zaměstnance O2. Firma nikdy nechtěla podepsat žádnou fakturu se slovy, že výjezdy platí O2. Omlouvám se za rozepisování, ale tohle je fakt zajímavé. Při poslední poruše technik ze soukromé firmy pronesl, že Telefónika již neplatí každý výjezd, ale jen paušál a od svého nadřízeného má zakázáno vyjíždět na jeden problém dvakrát. Prý zadá návrh na zrušení služby s tím, že se tato služba u nás nedá provozovat! Internet, který u nás funguje již několik let. Po stížnosti k nám přijel technik přímo z O2 a internet do 1 hodiny zprovoznil a funguje dodnes. Pane řediteli. S tímto hospodařením by jste u nás ve firmě dlouho nevydržel. Outcorsing u nás ve firmě probíhal cca 2 roky a kromě vozidel a IT, vedení vrátilo vše na zaměstnance. Vyplatí se O2 tento přístup k zákazníkům?
Petr Kubový
Děkuji za dotaz, který nazývám, že je ze života. Nejprve obecně k tomu outsourcingu... Při pohledu na naše výsledky dosažené v oblasti úspor je jasné, že pro naší firmu, přičemž uznávám, že každý případ v oblasti outsourcingu je velice individuální, je a bude outsourcing vhodným řešením v mnoha oblastech naší činnosti a pokles našich nákladů v absolutních částkách potvrzuje má slova. Nicméně Vámi popisovaný případ není dle mého názoru spojený s outsourcingem jako takovým, ale je spojený s naším neustálým hledáním, jak nabídnout naše služby naším zákazníkům způsobem, který nejvíce se blíží či úplně dosahuje jejich představy. Samozřejmě při tom hledání se občas něco nepovede, což je, myslím si, přirozené. V tomto případě se může jednat o prodej poboček spojený s prodejem služby údržby v jednom balíčku, kdy tyto pobočky již naše firma přímo neudržuje. Vše tomu alespoň, podle toho co píšete, nasvědčuje. Budu velice rád, pokud nám k Vašemu případů dodáte další podrobnosti, neboť shodou okolností se tímto speciálním produktem pro naše firemní zákazníky v těchto dnech zabýváme a hledáme cesty, jak ho změnit, aby například nedocházelo k situaci, kterou popisujete.
Čtenářský dotaz
Dobry den, jak se u vasi firmy vyvijeji personalni naklady? Planujete naviysit zamestnancum mzdy do pristiho roku nebo naopak budete snizovat? pripadne o kolik..
Petr Kubový
Dobrý den Meziročně naše personální náklady poklesly o 10,1 %, což ale neznamená, že našim zaměstnancům nejsou zvyšovány platy dle předem nastanovených cílů, firemních pravidel a kolektivní smlouvy. Na jakékoli komentáře k příštímu roku je ale ještě příliš brzy. Budeme se nicméně řídit výše popsanou politikou tak, jako v minulých letech s přihlédnutím k vývoji ekonomiky a našim firemním výsledkům.
Čtenářský dotaz
Dobry den, pane rediteli, do ceho ted Telefonica nejvice investuje a na co se v tomto smeru soustredi? Preji pekny den.
Petr Kubový
Dobrý den, v prvních devíti měsících letošního roku jsme investovali 3,69 miliardy korun. Velká část těchto prostředků mířila do zvýšení kapacity a kvality mobilní sítě třetí generace a jejího rozšiřování, jak v Čechách, tak i na Slovensku. Na konci září byla naše 3G síť v České republice dostupná v 1 153 městech a pokrývala tak zhruba 65 procent populace. Na Slovensku jsme spustili síť 3G v létě a momentálně naše pokrytí dosahuje 35 % populace. Druhou největší oblastí, kam jsme investovali bylo zkvalitnění naší fixní sítě vysokorychlostního internetu rozšířením nabídky o služby na základě technologie VDSL.
Čtenářský dotaz
Nebojíte se,že se ekonomické ochlazení podepíše i na výsledcích Tel. O2?
Petr Kubový
Samozřejmě vývoj ekonomiky bedlivě sledujeme, neboť naše výsledky i přes veškerou stabilitu našich akcií, jsou závislé na ekonomickém vývoji, jak o tom ostatně vypovídají dosažené finanční výsledky v roce 2010 a 2011. Pokud by došlo k recesi, tak bychom se samozřejmě sanžili minimalizovat její dopad na naše finanční hospodaření.
Čtenářský dotaz
Jak vnímáte snahy EU sjednoti tarifní politiku operátrů v zemích EU, což by v Česku vedlo ke snížení cen? JHak vůbec vnímáte fakt, že ceny v Česku jsou nad průměrem EU?
Petr Kubový
Tarifní politiku vnímáme a má velký dopad na trh a naše finanční výsledky. Výše cen je vždy velice specifická oblast a je složité a skoro vždy hodně zjednodušující a zavádějící porovnávat ceny mezi jednotlivymi zeměmi. Například cena energii, potravin a například aut je také jiná. CO se týče průměrné ceny volání, dovolte mi zveřejnit jedno zásadní číslo. Ke konci září letošního roku byla průměrná účtovaná cena jedné odchozí minuty hovoru pro rezidentní zákazníky O2 na úrovni 2,52 korun. To je po průměrem EU za loňský rok, kerý činil 2,56 koruny. Cenu odchozí minuty hovoru tlačí dolů především čím dál větší obliba využívání tarifů Neon, které umožňují už v zákaldní verzi volání v síti O2 mimo špičku zdarma
Čtenářský dotaz
Dobry den, neprijdou ted na radu po poklesu zisku Telefoniky CR a vykazane ztrate materske firmy usporne kroky? Kde byste skrtali nejdrive? Diky za odpoved a hodne stesti preji.
Petr Kubový
Přiznám se, že Vašemu dotazu ne úplně rozumím, neboť si nejsem vědom, že by naše mateřská firma byla ve ztrátě, čili prosím o upřesněni dotazu. Co se týče firmy Telefónica Czech Republic tak zefektivňování našich procesů a systémů vedoucí ke snižování nákladů je jednou z našich priorit, o čemž svědčí jejich soustavné snižování v posledních letech. Tento fakt je třeba vnímat ovšem v souvislosti s velkými investicemi, které naše společnost v daném období uskutečnila. Jenom připomínám, že patříme mezi nejvíce investující společnosti v Čechách a na Slovensku. Opakuji, že v těchto dvou zemích jsme za prvních devět měsíců letošního roku investovali do rozvoje sítí, jak mobilních tak pevných, 3,7 miliardy korun.
Čtenářský dotaz
Dobrý deň Váš pán finačný riaditeľ p.Urigen sa v minulosti - v lete 2011 zmienil o možnosti výplaty mimoriadnej dividendy s tým že o veci budete rozhodovať koncom roku.Viete sa k tomu bližšie vyjadriť?
Petr Kubový
Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz Stejně jako v minulých letech oznámíme návrh na výplatu dividendy za tento rok až se zveřejněním celoročních výsledků, tedy v druhé půlce února 2012. Nicméně Vás mohu ubezpečit, že i letošní návrh bude v souladu s naší snahou nezadržovat přebytečnou hotovost a tu vyplatit zpět našim akcionářům. Nicméně, jelikož je maximální výše dividendy zákonem omezena součtem zadržených zisků z minulých let a ziskem za aktuální rok, důkladně analyzujeme další možnosti, jak přebytečnou hotovost vyplatit v případě, že by dividendová kapacita byla nižší než hotovostní.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, u komentářů k výsledkům se často zmiňuje Slovensko. Jaké plány má Vaše firma na tomto trhu?
Petr Kubový
Dobrý den, na Slovensku budeme pokračovat v nabídce jednoduchých a transparentních tarifů, které jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. To potvrzuje nejen solidní růst jejich počtu a nárůst průměrného výnosu na zákazníka, které přispívají ke zlepšení finanční výkonnosti naší dceřiné společnosti na Slovensku i celé skupiny, ale také velmi vysoká spokojenost našich zákazníků. V posledních měsících míří naše nabídka taktéž na zákazníky ze segmentu malých a středních podniků. Vážení čtenáři, mnohokrát Vám děkuji za všechny položené dotazy. Pevně věřím, že se v budoucnosti zase potkáme v podobné diskuzi. Ať se Vám daří, Petr Kubový
Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru