Automobilový průmysl je tahounem české ekonomiky a jen díky tomuto odvětví vykazuje český zahraniční obchod přebytky (za prvních devět měsíců letošního roku vykázal automobilový průmysl přebytek 208 miliard korun, který výrazně překonal schodky z dovozu ropy a plynu. To vše bez započtení subdodavatelů z hutnictví a výroby plastů).

Obor zaměstnává 150 tisíc lidí, kteří mají v Česku nadprůměrné výdělky. Přitom to ještě nedávno vypadalo, že přílišná orientace na automobilový průmysl bude pro Česko prokletím.

Krize odkryla slabiny tahouna ekonomiky

Když se v Nošovicích budovala nová továrna automobilky Hyundai, debatovalo se o tom, zda už není Česko na automobilech příliš závislé. Kritici odvětví se dostali ke slovu hned při zahájení výroby v listopadu 2008.

Čeští výrobci aut a autodílů právě v té době naplno poznali, jak je začínající krize globální. Škrtaly se směny, zastavovala výroba, o práci přicházely tisíce lidí a některé ze závodů se zavíraly úplně. Zdálo se, že český autoland narazil na hranici svých možností.

Desítky tisíc pracovních míst v Česku nakonec zachránil tvrdý lobbing automobilek. S poukazem na to, že stará auta znečišťují životní prostředí, zavedly vlády mnoha zemí dotace na nákup nového automobilu. Takzvané šrotovné, ač se k němu Česko nepřidalo, zachránilo okamžitě český automobilový průmysl.

Malá Fabia díky této podpoře doslova dobyla německý trh a kolínská trojčata se téměř nestačila dodávat na jihoevropské trhy. Úspěšný byl i nově vyráběný Hyundai i30. České vozy nebyly nikdy v Evropě úspěšnější.

Podívejte se na animaci, která ukazuje evropskou prodejnost aut montovaných v Česku. Pro lepší přehlednost doporučujeme si infografiku kliknutím zvětšit.

Prodejnost českých aut v Evropě

Na růstu českého automobilového průmyslu ale nic nezměnil ani konec šrotovného. Zhruba o pětinu se sice propadla poptávka po kolínských vozech, prodej škodovek ale pokračuje na evropském trhu v mírném růstu a stále výrazněji se v Evropě prosazuje také Hyundai. Nedošlo také k žádným výrazným přesunům výroby dále na východ.

Nyní po třech letech růstu, kdy každý další rok znamená novou rekordní produkci odvětví, přicházejí obavy z budoucnosti.

Evropský trh poslední dobou stagnuje a případné potíže spojené s krizí eurozóny by jej mohly opět nasměrovat k propadu. Stejně jako před třemi lety by to automaticky znamenalo propouštění desítek tisíc lidí a pokles české ekonomiky.

Český Autoland aneb jsme středoevropským Detroitem? Co plánují tuzemské automobilky pro příští rok?
To vše naleznete ve středu v HN Exclusive

Prodejnost českých aut v Evropě